Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Pracownikowi nie wolno rywalizować z pracodawcą

12 czerwca 2009 | Dobra firma | Patrycja Zawirska

Uważaj, aby zbyt szeroko nie zdefiniować zakazu konkurencji w trakcie stosunku pracy lub po jego ustaniu. Może to bowiem prowadzić nawet do jego nieważności

Podstawowy element każdej takiej umowy to zakres zakazu konkurencji. Wyznacza on granice dopuszczalnych działań pracownika. Pracodawcom zależy na jak najszerszym jego określeniu, ale nie wolno z tym przesadzić.

Brak definicji

Zakaz konkurencji między pracodawcą a pracownikiem regulują art. 1011 – 1014 k.p. Umowę o takim zakazie wolno zawrzeć na czas trwania stosunku pracy, jak i na okres po jego ustaniu. Niezależnie od tego, na jak długo opiewa taka umowa, powinna określać zakres zakazu, a więc definiować działalność konkurencyjną wobec pracodawcy. Nie jest to łatwe. Co prawda kodeks posługuje się pojęciem działalności konkurencyjnej, ale go nie definiuje. W konsekwencji strony stosunku pracy mają swobodę w określeniu zakresu zakazu, ale nie jest nieograniczona.

Aby konkretne działania uznać za konkurencyjne według kodeksu pracy, muszą być one konkurencyjne wobec pracodawcy w sensie obiektywnym oraz mieścić się w zakresie działalności konkurencyjnej zdefiniowanej przez strony w umowie o zakazie konkurencji. Obiektywna konkurencyjność ma miejsce wtedy, gdy konkretne działania rzeczywiście zagrażają interesom pracodawcy lub rzeczywiście naruszają te interesy.

Dwóch na ringu

Konkurencyjną działalnością jest aktywność skierowana do tego samego kręgu odbiorców, pokrywająca się – choćby częściowo – z działalnością...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8342

Spis treści

Ekonomia

Amerykanie nie kupią już 16 mln aut rocznie
Amplico wreszcie ma prezesa
Analiza dla fachowców
Bałaganiarzu – zorganizuj się
Ceny mieszkań jak przed dwoma laty
Chińczycy nie chcą u siebie aut Renault
Cytat dnia
Czar kreowania marek
Decyzje i standardy
Dopóki nie ruszą kredyty, deweloperzy nie odbiją się od dna
Doskonały sprzedawca
Dzień wolności podatkowej
Fabryka Opla w Polsce jest zagrożona
Fiat przejął Chryslera
Fundusze biorą Bogdankę
Inne spojrzenie
Inwestorzy czekają na papiery stolicy
Jak rozbić szklany sufit
Jak tworzyć projekt
Kalendarium gospodarcze
Kieruj się na sukces
Liczba dnia - 420 tysięcy baryłek
Menedżer nie powinien bać się emocji
Mid Europa nie spieszy się ze sprzedażą sieci kablowej Aster
Obowiązki importera
PKN Orlen: kolejne kwartały na plusie?
PKP Cargo na zakupach
PO przeciwne ustawie o opcjach walutowych
PR w małej firmie
Pięć kroków do bogactwa
Piłka dochodowa jak nigdy
Podglądanie mężczyzn
Polski rynek fonograficzny wyjątkiem w Europie
Pomoc dla redaktora
Prognoza zysków wywindowała kurs
Program czy tylko marzenie
Przydatne w ocenie firmy
Pękła psychologiczna bariera
Rok pękniętej bańki mieszkaniowej
Rosja dla rosyjskich leków
Rosja straszy świat wysokimi cenami surowców
Rynkowy umysł otwarty na świat
Skuteczność Midasa
Spiskowa teoria marek
Standardy i interpretacje
W bankach łatwiej o kredyt
W skrócie
WIG20 przebił 2000 pkt
Właściciel BZ WBK wykupi obligacje
Łatanie dziury budżetowej nie pomoże przedsiębiorcom
Zamów abonament