Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Mały kraj na wielkie wakacje

12 czerwca 2009 | Wakacje w Polsce i za granicą | Marcin Lewicki
Dubrovnik, panorama
źródło: Rzeczpospolita
Dubrovnik, panorama
Osijek, panorama
źródło: Rzeczpospolita
Osijek, panorama

Chorwacja = od wielu sezonów plasuje się w czołówce najchętniej wybieranych przez Polaków miejsc letniego wypoczynku. Raj dla żeglarzy, plażowiczów, ale też łasuchów, politycznie poprawnie nazywanych „turystami kulinarnymi”

Jej oficjalny slogan – „mały kraj na wielkie wakacje” – dokładnie oddaje to, co proponuje Chorwacja.

W latach 90. XX wieku fenomen powodzenia Chorwacji wśród Polaków niektórzy tłumaczyli sentymentami. Wszak kiedyś wakacje w Jugosławii były namiastką pobytu na niedostępnych riwierach Francji czy Włoch. Kolejne lata i wymiana pokoleniowa turystów udowodniły jednak, że nasi rodacy po prostu polubili i docenili to niewielkie, ale bardzo atrakcyjne turystycznie państwo nad Adriatykiem.

Ojczyzna krawata

Nieodłączny atrybut eleganckiego mężczyzny lub „zwis męski ozdobny”, jak mawiano w PRL, a po ludzku – krawat, wywodzi się właśnie z Chorwacji. Jego protoplastą była ozdobna chusta, noszona przez chorwackich żołnierzy, którzy trafili między innymi na służbę do francuskiego króla Ludwika XIV. To jemu tak spodobał się ten element stroju, że natychmiast przyjął go do swojej garderoby, a za nim –...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8342

Spis treści

Ekonomia

Amerykanie nie kupią już 16 mln aut rocznie
Amplico wreszcie ma prezesa
Analiza dla fachowców
Bałaganiarzu – zorganizuj się
Ceny mieszkań jak przed dwoma laty
Chińczycy nie chcą u siebie aut Renault
Cytat dnia
Czar kreowania marek
Decyzje i standardy
Dopóki nie ruszą kredyty, deweloperzy nie odbiją się od dna
Doskonały sprzedawca
Dzień wolności podatkowej
Fabryka Opla w Polsce jest zagrożona
Fiat przejął Chryslera
Fundusze biorą Bogdankę
Inne spojrzenie
Inwestorzy czekają na papiery stolicy
Jak rozbić szklany sufit
Jak tworzyć projekt
Kalendarium gospodarcze
Kieruj się na sukces
Liczba dnia - 420 tysięcy baryłek
Menedżer nie powinien bać się emocji
Mid Europa nie spieszy się ze sprzedażą sieci kablowej Aster
Obowiązki importera
PKN Orlen: kolejne kwartały na plusie?
PKP Cargo na zakupach
PO przeciwne ustawie o opcjach walutowych
PR w małej firmie
Pięć kroków do bogactwa
Piłka dochodowa jak nigdy
Podglądanie mężczyzn
Polski rynek fonograficzny wyjątkiem w Europie
Pomoc dla redaktora
Prognoza zysków wywindowała kurs
Program czy tylko marzenie
Przydatne w ocenie firmy
Pękła psychologiczna bariera
Rok pękniętej bańki mieszkaniowej
Rosja dla rosyjskich leków
Rosja straszy świat wysokimi cenami surowców
Rynkowy umysł otwarty na świat
Skuteczność Midasa
Spiskowa teoria marek
Standardy i interpretacje
W bankach łatwiej o kredyt
W skrócie
WIG20 przebił 2000 pkt
Właściciel BZ WBK wykupi obligacje
Łatanie dziury budżetowej nie pomoże przedsiębiorcom
Zamów abonament