Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Spadkobierca XIX wieku

22 lipca 2010 | Kultura | Rafał Świątek
Luchino Visconti  na planie filmowym,  lata 70.
źródło: Forum
Luchino Visconti na planie filmowym, lata 70.
źródło: Fotorzepa

Znakomity włoski reżyser Luchino Visconti był artystą rozdartym między tradycją a nowoczesnością

W piątek wraca na ekrany „Śmierć w Wenecji” – jedno z arcydzieł włoskiego mistrza. Tymczasem ukazała się jego biografia autorstwa Laurence’a Schifano. To znakomite studium człowieka, który żył i tworzył w XX wieku, ale czuł się spadkobiercą XIX-wiecznego świata.

W filmach stale do niego wracał. Jednak nie po to, by szukać ucieczki przed nowoczesnością lub idealizować przeszłość. Ukazując zmysłowy urok dawnej kultury, próbował zrozumieć, co doprowadziło do jej rozpadu.

Duch Mediolanu

Visconti urodził się w 1906 roku – w czasie, gdy rodzinny Mediolan znajdował się u szczytu świetności. Był intelektualną, gospodarczą i kulturalną stolicą Włoch. A perłę w jego koronie stanowiła La Scala, gdzie najpierw porywał widzów Giuseppe Verdi, a później pałeczkę po mistrzu przejął Giacomo Puccini. Mediolan – jak opisuje Schifano – wydawał się wtedy samowystarczalną cywilizacją, obojętną na wszystko, co pochodzi z zewnątrz. Jakby, mimo wejścia Włoch w nową epokę, chciał...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8680

Spis treści
Zamów abonament