Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Skutki agresywnej oferty

22 września 1997 | Publicystyka, Opinie | MJ
źródło: Nieznane

OCHRONA KONSUMENTÓW

Sprzedaż wysyłkowa

Skutki agresywnej oferty

RYS. JACEK FRANKOWSKI

MAREK JASIAKIEWICZ

W artykule "Najlepiej nie otwierać" prof. Ewa Łętowska poruszyła niezmiernie interesujący problem ochrony konsumenta przed agresywną ofertą sprzedawców zajmujących się tzw. sprzedażą wysyłkową. Po wielostronnej analizie jurydycznej dochodzi ona do wniosku, że na adresacie nie zamówionej przesyłki (oferty) ciąży obowiązek zachowania jej w stanie nie pogorszonym. Wnioski takie wynikają z przepisów regulujących rozliczenia między właścicielem rzeczy (wysyłającym) a jej posiadaczem (odbiorcą).

W tym ujęciu uzasadnione są zatem zalecenia pani profesor: "(...) gdy otrzymamy nie zamówiony towar, złóżmy go gdzieś. Niech leży".

Z drugiej strony w praktyce może to jednak prowadzić do eskalacji agresywnego oferowania przez sprzedawców i konieczności najmowania powierzchni składowych przez konsumentów. Dlatego też kusząca wydaje się próba poszukiwania tymczasowych rozwiązań (interpretacji prokonsumenckich) na gruncie obowiązującego prawa (art. 66 i n. kodeksu cywilnego), przynajmniej do czasu wprowadzenia postulowanych w artykule uregulowań nawiązujących do dyrektywy nr 97/7 Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 lutego 1997 r. o umowach na odległość i...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1184

Zamów abonament