Skutki agresywnej oferty
Sprzedaż wysyłkowa
Skutki agresywnej oferty
RYS. JACEK FRANKOWSKI
MAREK JASIAKIEWICZ
W artykule "Najlepiej nie otwierać" prof. Ewa Łętowska poruszyła niezmiernie interesujący problem ochrony konsumenta przed agresywną ofertą sprzedawców zajmujących się tzw. sprzedażą wysyłkową. Po wielostronnej analizie jurydycznej dochodzi ona do wniosku, że na adresacie nie zamówionej przesyłki (oferty) ciąży obowiązek zachowania jej w stanie nie pogorszonym. Wnioski takie wynikają z przepisów regulujących rozliczenia między właścicielem rzeczy (wysyłającym) a jej posiadaczem (odbiorcą).
W tym ujęciu uzasadnione są zatem zalecenia pani profesor: "(...) gdy otrzymamy nie zamówiony towar, złóżmy go gdzieś. Niech leży".
Z drugiej strony w praktyce może to jednak prowadzić do eskalacji agresywnego oferowania przez sprzedawców i konieczności najmowania powierzchni składowych przez konsumentów. Dlatego też kusząca wydaje się próba poszukiwania tymczasowych rozwiązań (interpretacji prokonsumenckich) na gruncie obowiązującego prawa (art. 66 i n. kodeksu cywilnego), przynajmniej do czasu wprowadzenia postulowanych w artykule uregulowań nawiązujących do dyrektywy nr 97/7 Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 lutego 1997 r. o umowach na odległość i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
