Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nie wszystkie chwyty ujdą bezkarnie

22 kwietnia 2011 | Prawo i praktyka | Agnieszka Majchrzak

Znaczne kłopoty przedsiębiorców może spowodować niestosowanie się do przepisów ograniczających niektóre rodzaje i formy reklamy. Trzeba ich szukać w wielu ustawach

Takich przepisów trzeba szukać w wielu ustawach, m.in. w tej o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 nr 171, poz. 1206; dalej ustawa). Wymienia ona wprost chwyty uznane za nieuczciwe, choć w praktyce wciąż jeszcze stosowane.

Często szczegółowe informacje o tym, jak nie wolno się reklamować, podawane są w ustawach branżowych, np. ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

Taką zakazaną praktyką może być stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd. Zgodnie z prawem reklama wprowadza w błąd, gdy na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie o towarze lub usłudze. Nie ma przy tym znaczenia, czy zdecyduje się na skorzystanie z danej oferty. Wymieniona w art. 7 ustawy lista nieuczciwych praktyk rynkowych liczy ponad 20 pozycji.

Między innymi nie wolno posługiwać się certyfikatem, znakiem jakości lub podobnym oznaczeniem, nie mając do tego uprawnień, a także podawać informacji o przestrzeganiu kodeksu dobrych praktyk, jeżeli jest to niezgodne z prawdą.

Nie można też twierdzić, że kodeks dobrych praktyk został zatwierdzony zarówno przez instytucję publiczną, jak i prywatną, jeżeli tak nie jest. Nie wolno też wskazywać, że przedsiębiorca uzyskał stosowne uprawnienia, skoro nie miało to miejsca. Nie można przekonywać, że produkt leczy choroby, zaburzenia lub wady rozwojowe, jeżeli to nieprawda.

Gazetki reklamowe...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8910

Spis treści

Ekonomia

Atomowe obietnice Arevy dla polskich firm
Barometr „Rz”
Bielska orka startuje na podbój świata
Boom na badania czy pęd po granty?
Ceny metali biją rekordy
Cytat dnia - Henryk Bleker
Dell powalczy komórkami
Droga ropa winduje zyski PKN Orlen
Elder: wykorzystajcie niedojrzałość GPW
Elektrim znów na giełdę?
Facebook ma w Polsce już 10 mln użytkowników
Firmy czekają na granty
Firmy spodziewają się większych zamówień
Gazociąg jamalski z wolnymi mocami od lipca
Gdzie jest granica pomocy publicznej
Gorsza prognoza operatora
Grecja: rząd ściga za plotki o długu
Kalendarium gospodarcze
Kompromis w spółce e-Muzyka
Krupnik zdobywa polski rynek
Liczba dnia - 29 procent Polaków chwali ZUS
Odważna gra prezesa NBP
PKO BP rezygnuje z emisji obligacji
Plus podkopał wyniki Orange i grupy TP
Pośrednik wraca do gry
Przetasowania w zarządzie PZU
Rekordów nie było
Resort finansów będzie interweniować na rynku walutowym
Rosja stawia na węgiel
Rozbudowa fabryki za 80 milionów złotych
Rośnie zaangażowanie społeczne finansistów
Szczecin ściga się z resortem finansów
Towarzystwa kontra resort zdrowia
Tusk uspokaja: będzie debiut JSW
Udany start na giełdzie
W skrócie
W tym roku globalnie sprzeda się 40 – 50 mln tabletów
Wolą pracować na czarno lub żyć na koszt państwa
Wpłynęły wstępne oferty na Dialog
Wynagrodzenia dla weterynarzy podbiją ceny mięsa
Wzrost przewozów zwiększył popyt na samochody ciężarowe
Z wódką w świat
Za mało prądu na Euro 2012?
Zaostrzają się spory o drogi
Zboża tańsze na wiosnę
Związkowcy z Bogdanki grożą zarządowi sądem
Złoty silniejszy
Żywność nie stanieje
Zamów abonament