Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zatrudnieni w urzędzie też mogą dłużej pracować

24 kwietnia 2012 | Prawo i praktyka | Małgorzata Terlikowska

Nie ma szans, aby pracownik samorządowy odmówił wykonania dodatkowych zadań, jeśli takie będzie polecenie szefa i potrzeba urzędu

W zamian może liczyć na czas wolny lub pieniądze, ale raczej bez dodatków.

Zatrudnieni np. w urzędzie gminy, w starostwie powiatowym, w urzędzie marszałkowskim, w jednostkach samorządowych – w urzędzie pracy, w jednostkach pomocy społecznej (wszystkie jednostki samorządowe wymienia rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, DzU nr 50, poz. 398) – niezależnie od podstawy zatrudnienia (umowa o pracę, powołanie) na polecenie przełożonego, jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, powinni wykonywać pracę w godzinach nadliczbowych, w tym również w niedziele i święta oraz w porze nocnej.

Tak stanowi art. 42 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm., dalej ustawa).

Do zlecenia wykonywania pracy w nadgodzinach pracownika samorządowego konieczne są:

- polecenie przełożonego i

- potrzeby zakładu pracy.

Definicja z kodeksu

Pojęcie godzin nadliczbowych definiuje kodeks pracy. Zgodnie z jego art. 151 § 1 praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także ta realizowana ponad przedłużony dobowy wymiar, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.

Kodeks wskazuje też sytuacje, w których praca w nadgodzinach jest dopuszczalna. Chodzi...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9216

Wydanie: 9216

Spis treści

Prawo i praktyka

Decyzji kilka, ale nikogo nie można pominąć
Firma nie rozliczy wydatków na mandat
Gdy firma od początku jest w trudnej sytuacji
Ile wynosi PIT od polisy dla zarządu
Jak interpretacje fiskusa wpływają na rezultat przetargów
Jak ująć wydatki na inwestycje na sprzedaż
Kogo można ścigać za nieprawidłowości w księgach i sprawozdaniu finansowym
Kto ryzykuje własny majątek
Mimo odtrącenia przez dawną firmę warto zarabiać
Należy się tylko z kodeksu pracy
Nie ma posady, ale pensja się należy, i to nawet za wiele miesięcy
Nie ma znaczenia, kto ponosi winę
Nie trzeba być fachowcem, żeby wdać się w spór z ZUS
Niezawinione naruszenie prawa bez odpowiedzialności
O wszystkim można orzec w jednej decyzji
Organy mają dużo czasu, aby sięgnąć do portfela
Postępowanie egzekucyjne musi potwierdzić, że firma nie ma majątku
Prawidłowo funkcjonujący rynek to wspólny cel UOKiK i przedsiębiorców
Przechodzi do innej firmy, ale urlop wybiera w starej
Przekształcenie to nie sposób na fiskusa
Przeznaczenie budynku dyktuje sposób rozliczenia kosztów
Spółki kapitałowe: za co odpowiada zarząd
Trzeba szybko ujawnić, że spółka nie reguluje zobowiązań
W jaki sposób w praktyce można sprzedać swoją firmę
Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego bez znaczenia
Wszystko o pełnomocniku firmy w centralnej ewidencji
Wystarczy mieć nawet niewielkie udziały
Wystarczy zasiadać we władzach
Za zaległy PIT odpowie sam podatnik lub jego rodzina
Zapłacisz odsetki nawet bez opóźnienia
Zatrudnieni w urzędzie też mogą dłużej pracować
Zatrudnienie biura rachunkowego nie zwalnia kierownika z obowiązku nadzoru
Zamów abonament