Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Żywność w cieniu kryzysu

04 stycznia 2013 | Ekonomia | Katarzyna Kucharczyk Beata Drewnowska
Dyskonty i marki własne zyskują w Polsce
źródło: Rzeczpospolita
Dyskonty i marki własne zyskują w Polsce

Firmy muszą stawić czoła hamującej gospodarce i dyktatowi sieci handlowych.

– Branżę spożywczą czeka kolejny trudny rok. Będzie musiała zmierzyć się z wysokimi cenami surowców rolnych oraz ograniczeniem siły nabywczej polskich konsumentów na skutek słabnącego wzrostu gospodarczego – mówi Monika Kalwasińska, analityk Domu Maklerskiego PKO BP.

Krzysztof Pawiński, prezes grupy Maspex, czołowej firmy spożywczej w Europie Środkowo-Wschodniej zaznacza, że na bardzo wysokim poziomie pozostaną ceny zbóż i cukru. Może to przełożyć się na podwyżki w sklepach.

– Żadna firma nie jest w stanie poprzez zwiększenie wydajności, efektywności i obniżenie swojej marży wchłonąć tak wysokich kosztów – uważa Pawiński.

Rewolucja w handlu

Zdaniem Kalwasińskiej szanse na wprowadzenie podwyżek w pełni rekompensujących rosnące koszty produkcji są jednak niewielkie.  Presję na ceny wywierają sieci handlowe mające coraz silniejszą pozycję rynkową. Firma badawcza PMR szacuje, że w 2012 r. na dyskonty przypadało 17 proc. sprzedaży produktów spożywczych, dwa razy więcej niż pięć lat temu. W 2013 r. ich udział może przekroczyć 19,5 proc....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9427

Wydanie: 9427

Spis treści

Moje Podróże

Zamów abonament