Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Firmom potrzebne są nowe rynki

08 grudnia 2014 | Ciekawa ekonomia
Uczestnicy debaty „Najbardziej perspektywiczne kierunki dla polskiego eksportu” podkreślali, że firmy powinny zwrócić większą uwagę na pozaunijne rynki wysoko rozwinięte
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Uczestnicy debaty „Najbardziej perspektywiczne kierunki dla polskiego eksportu” podkreślali, że firmy powinny zwrócić większą uwagę na pozaunijne rynki wysoko rozwinięte
źródło: Rzeczpospolita
Iwona Woicka-Żuławska, wicedyrektor departamentu współpracy ekonomicznej w MSZ: Problemy ze sprzedażą na Wschodzie mogą przyczynić się  do większej dywersyfikacji eksportu
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Iwona Woicka-Żuławska, wicedyrektor departamentu współpracy ekonomicznej w MSZ: Problemy ze sprzedażą na Wschodzie mogą przyczynić się do większej dywersyfikacji eksportu
Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE: Jeszcze rok temu mogliśmy sądzić,  że kierunek wschodni będzie rozwijał się szczególnie szybko
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE: Jeszcze rok temu mogliśmy sądzić, że kierunek wschodni będzie rozwijał się szczególnie szybko
Grzegorz Lichocik, prezes Dachsera: Jednym z poważnych problemów polskich producentów  jest brak sieci dystrybucyjnych
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Grzegorz Lichocik, prezes Dachsera: Jednym z poważnych problemów polskich producentów jest brak sieci dystrybucyjnych
 Janusz Komurkiewicz, członek zarządu Fakro, prezes Związku Polskie Okna i Drzwi: W Rosji konkuruje się dużo łatwiej niż w krajach Europy Zachodniej
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Janusz Komurkiewicz, członek zarządu Fakro, prezes Związku Polskie Okna i Drzwi: W Rosji konkuruje się dużo łatwiej niż w krajach Europy Zachodniej
Michał Polański, dyrektor departamentu promocji gospodarczej w PARP: Szacujemy, że kilkaset tysięcy polskich firm  ma potencjał, by zacząć działalność międzynarodową
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Michał Polański, dyrektor departamentu promocji gospodarczej w PARP: Szacujemy, że kilkaset tysięcy polskich firm ma potencjał, by zacząć działalność międzynarodową
Michał Tabisz, wicedyrektor dep. promocji w Podkarpackim Urzędzie Marszałkowskim: Mocno stawiamy na wsparcie logistyki i otwieranie nowych kanałów transportu
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Michał Tabisz, wicedyrektor dep. promocji w Podkarpackim Urzędzie Marszałkowskim: Mocno stawiamy na wsparcie logistyki i otwieranie nowych kanałów transportu
Michał Kujawski, rzecznik prasowy Grupy Boryszew: Główną barierą w wielu krajach jest ograniczona transparentność systemu prawnego
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Michał Kujawski, rzecznik prasowy Grupy Boryszew: Główną barierą w wielu krajach jest ograniczona transparentność systemu prawnego

Handel Zagraniczny | Rosnąca konkurencja na rynkach unijnych i spadek popytu na Wschodzie zmuszają polskich eksporterów do dywersyfikacji kierunków sprzedaży.

Adam WoŹniak

O tym, gdzie szukać nowych szans, dyskutowano podczas debaty „Najbardziej perspektywiczne kierunki dla polskiego eksportu", zorganizowanej przez redakcję „Rzeczpospolitej". Polska eksportuje do czterech głównych kierunków. Największym odbiorcą są Niemcy, gdzie trafia blisko jedna czwarta eksportu. Kolejna ćwiartka przypada na kraje strefy euro, następna – na inne europejskie. Ostatnią ćwiartkę można podzielić na trzy części: Europa Środkowo-Wschodnia (Rosja, Białoruś i Ukraina), pozostałe kraje wysoko rozwinięte (m.in. USA, Kanada, Japonia) oraz rynki rozwijające się.

Według Korporacji Kredytów Eksportowych KUKE dla polskich firm ważna jest pierwsza grupa. – Jeszcze rok temu mogliśmy sądzić, że kierunek wschodni będzie się szybko rozwijał. Dotychczasowe doświadczenia wskazywały, że dynamika wzrostu eksportu jest tam o kilka punktów procentowych większa niż na pozostałych rynkach – mówił główny ekonomista KUKE Piotr Soroczyński. Ten trend jednak się zatrzymał. A bez normalizacji na linii Kijów–Moskwa nie ma mowy o znaczącym wzroście obrotów.

Dlatego zdaniem Soroczyńskiego firmy powinny zwrócić...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10011

Wydanie: 10011

Spis treści
Zamów abonament