Czego się wystrzegać w startupie
Polski rynek startupów dopiero się rozwija. Dlatego warto korzystać z doświadczeń mentorów i prawników działających w inkubatorach.
Karolina Kowalska
Pracy w startupach i ze startupami uczą się zarówno ich pomysłodawcy, jak i inwestorzy. O tym, jak rozwijać pomysł na biznes i jakich błędów unikać, dyskutowali uczestnicy debaty „Czego nie powinny robić startupy?".
Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, zauważył, że choć w naszym kraju powstaje coraz więcej innowacyjnych pomysłów na biznes, nadal kuleje ich komercjalizacja. – Twórcy startupów zbyt mało myślą o aspekcie rynkowym: kto kupi ich produkt, ile może za niego zapłacić, kto może być ich konkurentem, a także, czy można wyjść z ich produktem poza Polskę – mówił Jerzy Kalinowski. – Rzadko też przywiązują wagę do skalowalności biznesu: nie zadają sobie kluczowego pytania: co spowoduje, że ich dochody będą mogły dynamicznie rosnąć przy dużo wolniejszym wzroście kosztów. Rozumienie rynku jest kluczowe dla sukcesu biznesowego prawie każdego startupu. Analizy rynku amerykańskiego pokazują, że najważniejszą przyczyną niepowodzeń startupów jest brak rzeczywistego popytu na produkt (43 proc. wskazań). Częstą przyczyną...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta