Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Potrzebna zmiana kulturowa

30 października 2017 | Ekonomia
Uczestnicy debaty „Rzeczpospolitej” rozmawiali o potencjale kapitału społecznego w rozwoju innowacji
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Uczestnicy debaty „Rzeczpospolitej” rozmawiali o potencjale kapitału społecznego w rozwoju innowacji
Stworzyliśmy w firmie atmosferę, dzięki której pracownicy zyskali możliwość tworzenia  i wdrażania usprawnień,  a w efekcie faktyczny  wpływ na jej działalność.  To się sprawdziło. Jolanta jaworska,  dyrektor ds. public affairs, IBM
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Stworzyliśmy w firmie atmosferę, dzięki której pracownicy zyskali możliwość tworzenia i wdrażania usprawnień, a w efekcie faktyczny wpływ na jej działalność. To się sprawdziło. Jolanta jaworska, dyrektor ds. public affairs, IBM
Stawiamy na innowacyjność. Ale sukces zawdzięczamy zarówno nowym technologiom, jak i innowacyjnemu podejściu do klienta i promocji najlepszych praktyk wewnątrz firmy. Wojciech Rybak,  członek zarządu Banku Millennium
autor zdjęcia: Robert gardziński
źródło: Fotorzepa
Stawiamy na innowacyjność. Ale sukces zawdzięczamy zarówno nowym technologiom, jak i innowacyjnemu podejściu do klienta i promocji najlepszych praktyk wewnątrz firmy. Wojciech Rybak, członek zarządu Banku Millennium
Młody klient będzie wymuszał na firmach innowacyjność. Oczekiwane zmiany nie nastąpią jednak szybko. Potrzebna jest bowiem pokoleniowa wymiana kadry zarządczej. Agnieszka Durlik,  dyrektor, Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Młody klient będzie wymuszał na firmach innowacyjność. Oczekiwane zmiany nie nastąpią jednak szybko. Potrzebna jest bowiem pokoleniowa wymiana kadry zarządczej. Agnieszka Durlik, dyrektor, Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej
Problem z innowacyjnością firm drzemie w dużym rozdrobnieniu sektora prywatnego. Bez konsolidacji innowacyjność będzie się koncentrować wokół większych przedsiębiorstw. prof. Krzysztof Jasiecki,  Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Problem z innowacyjnością firm drzemie w dużym rozdrobnieniu sektora prywatnego. Bez konsolidacji innowacyjność będzie się koncentrować wokół większych przedsiębiorstw. prof. Krzysztof Jasiecki, Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk

debata „Rz" | Innowacyjność to nie tylko nowe technologie, ale i nowatorski sposób myślenia wewnątrz firm. W przypadku wielu polskich przedsiębiorstw brakuje jednak otwarcia na kreatywność pracowników. To hamulec dla innowacji. michał duszczyk

Pod względem innowacyjności dużych firm Polska nie odbiega znacznie od podmiotów zachodnich. Jednak gdy analizuje się całą rodzimą przedsiębiorczość, mocno spadamy w statystykach. To – jak przekonuje prof. Krzysztof Jasiecki z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN – efekt znacznego rozdrobnienia sektora prywatnego w naszym kraju.

Problem mentalności

Innowacyjność nie może być postrzegana jedynie przez pryzmat technologii. To przede wszystkim stan umysłu, kultura organizacyjna. Polska jest dopiero na początku drogi jej kształtowania. O tym, co jej sprzyja, a co ją hamuje, rozmawiali uczestnicy debaty zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą".

Dziś istotnym problemem jest fakt, iż w Polsce działa wiele małych firm, a zarządzający nimi ukształtowali się w kulturze biznesu czasów transformacji. – To nie sprzyja innowacyjności. Bez konsolidacji tego sektora nie będzie znaczącej poprawy. A trudno przecież liczyć, że spółki państwowe staną się nośnikami innowacji – tłumaczy prof. Jasiecki.

W sektorze prywatnym w Polsce działa wiele firm rodzinnych. I to one są nośnikiem konserwatywnego stylu. Często to właśnie mentalność właścicieli hamuje rozwój innowacji. Według Agnieszki Durlik, dyrektor w Krajowej Izbie Gospodarczej, nie można uogólniać, bo jest sporo innowacyjnych średnich firm rodzinnych. Jednak w wielu przypadkach sposób zarządzania w takich...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10891

Wydanie: 10891

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament