Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Misjonarze marek

13 lipca 2019 | Plus Minus | Łukasz Kobeszko
źródło: Forum

Korporacje od lat oddziałują 
na rzeczywistość. 
Dziś, by lepiej sprzedawać produkty 
i usługi, podkreślają na marketingowych sztandarach wartości i idee, 
których rzekomo bronią 
lub są ich orędownikami. 
Wkraczają w ten sposób w przestrzeń światopoglądową, w której dominowały dotychczas religie czy partie polityczne.

Każdy, kto miał kiedykolwiek do czynienia z naukami humanistycznymi, zgodzi się, że za każdym działaniem człowieka stoi pewna idea. Dzieje się tak zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym. Odwołując się do rozumowej oceny rzeczywistości, możemy domniemywać, że ktoś, kto zbudował dom, uczynił to w celu przekazania go dzieciom lub krewnym. Mógł to zrobić również po to, aby część kondygnacji przeznaczyć na wynajem albo na sprzedaż. W każdym z tych przypadków za działaniem stoi jakaś idea – od przedłużenia gatunku, po zapewnienie sobie i najbliższym stabilizacji bytowej.

Niekiedy jednak, wskazanie takiej idei będzie trudniejsze z uwagi na liczne motywacje i niepowtarzalne okoliczności warunkujące nasze czyny. Dlaczego czasami człowiek robi coś dobrego, a innym razem – coś złego? Z jakich powodów raz postępuje mądrze i podejmuje długofalowe, odpowiedzialne decyzje, a kiedy indziej – działa w sposób niemądry i nieprzemyślany? Często brakuje nam racjonalnych odpowiedzi, wtedy często znajdujemy je na poziomie metafizyki i religii.

Nauki przyrodnicze zajmujące się różnymi aspektami ewolucji tłumaczą ludzkie wybory naczelną i fundamentalną ideą przedłużenia gatunku. Nowoczesna socjologia stworzyła setki teorii tłumaczących najbardziej skomplikowaną aktywność różnych społeczności oraz idee, które się najprawdopodobniej za nią kryją. Za niemal każdą epoką w...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Wykup dostęp do pełnego Archiwum na 120 minut.

wyślij SMS o treści RP.ARCHIWUM na 7936
(koszt: 9 zł + VAT)

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum
Wydanie: 11405

Wydanie: 11405

Wyślij SMS o treści

RP.ARCHIWUM na 7936

i wykup dostęp do pełnego Archiwum
na 120 minut (koszt: 9zł + VAT)

lub

Zamów abonament