Powrót doręczeń elektronicznych
W ostatnich miesiącach trwała intensywna debata na temat zmian w procedurze cywilnej, dotyczących doręczeń pism w postępowaniu sądowym.
Nowelizacja wejdzie w życie już za kilkanaście tygodni, w Ministerstwie Cyfryzacji trwają natomiast prace nad kolejnymi zmianami. Mają one wprowadzić system elektronicznych doręczeń między podmiotami publicznymi i prywatnymi.
Proces wdrażania systemu umożliwiającego mieszkańcom wnoszenie i odbiór pism w toku postępowań administracyjnych czy sądowych przebiega w Polsce dosyć opornie.
Przepisy obowiązują, brakuje systemu
Doskonałym przykładem były losy ustawy z 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta wprowadzała do procedury cywilnej przepisy, umożliwiające wymianę pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Każdy sąd powinien więc udostępniać możliwość wnoszenia do niego pism w formie elektronicznej. Z uwagi na ograniczenia techniczne, w okresie 3 lat od wejścia w życie ustawy (to jest do 8 września 2019 r.), wybór doręczeń elektronicznych jest możliwy jedynie, jeżeli ze względów technicznych, leżących po stronie sądu, jest to możliwe.
Pomimo trzech lat na prace wdrożeniowe systemu nie ma i najprawdopodobniej w najbliższych latach nie zostanie on stworzony. Ustawą nowelizującą k.p.c. z 4 lipca 2019 r. uchylono jedynie art. 20 powyższej ustawy, umożliwiając sądom brak wdrożenia systemu doręczeń elektronicznych także...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta