Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Dziennik Północny: Osudariewa doroga

16 lutego 2008 | Plus Minus | Mariusz Wilk
Pomnik Piotra I w Pietrozawodsku
autor zdjęcia: Mariusz Wilk
źródło: Rzeczpospolita
Pomnik Piotra I w Pietrozawodsku

Paręnaście lat temu, przy poparciu Dmitrija Lichaczowa i reżysera Nikity Michałkowa, Misza Dankow stworzył projekt badawczy „Osudariewa doroga”, w ramach którego co roku prowadzi archeologiczno-poszukiwawcze ekspedycje śladami przeprawy Piotra I.

Podczas tych ekspedycji wolontariusze z całej Rosji, pracując pod okiem specjalistów z najróżniejszych dziedzin, rokrocznie odkrywają coś nowego, a Michaił to opisuje i rozgłasza w mediach. Rewelacją ostatniego sezonu była seria artykułów negujących wleczenie fregat przez karelską tajbołę. Dankow twierdzi, że to mit.

– Chcąc zataić swoją przeprawę przed Szwedami, Piotr I rozkazał, ażeby jej trasę wytyczono przez tereny jak najmniej zaludnione. Dlatego carska droga odcisnęła się w ludzkiej pamięci jedynie pod postacią bajek związanych z toponimiką. Podania ludowe głoszą na przykład, że na górze Szczepotiewa Piotr Aleksiejewicz własnymi rękami odrąbał głowę swojemu bombardierowi, nawiasem mówiąc, głównemu inżynierowi tej drogi, za to, że zamęczył masę narodu przy budowie traktu. Ot, odwieczna wiara Ruskich w dobrego cara i niegodziwców wokół niego. Tymczasem wiadomo, że Michaiło Szczepotiew nie tylko zakończył budowę, ale później odznaczył się jeszcze w wielu bitwach, między innymi o Noteburg i Nyenschans, a po śmierci pod Wyborgiem w 1706 roku jego ciało przykryto andriejewską flagą i na pokładzie zdobytego przezeń okrętu odprawiono z honorami do Petersburga.

Zresztą o Michaile Szczepotiewie warto pisać osobno. A co do tych mitycznych fregat, to ani badania archiwalne, ani polowe nie potwierdzają włóczenia ich przez karelskie błota. Ani w Rosji, ani za...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 7941

Spis treści

Ekonomia

100 mln zł na cyfryzację w Vectrze
Agora i ATM zarejestrowały A2 Multimedia
Bauc znowu w Polkomtelu?
Bernanke i OPEC dali sygnał zwyżkom
Bomi się rozwija
Budryk: pogotowie związków
Danone: skok zysku
Doradcy BGŻ
Dwa miesiące dla PTE
ENEL już kontroluje OGK-5
Emerytury i renty wzrosną o 6,5 procent
Eurasia zdominuje tranzyt kolejowy
Euro Bank: nowe konto
Euroland ma deficyt
Fabryka LCD
Francuska ofiara kryzysu
Gazprom: lekki spadek
Giełdowy debiut PZU a polska racja stanu
Internetowa telewizja nie zagrozi tradycyjnej
Kalendarium gospodarcze
Koleje skazane na sukces
Kolejne zmiany w Kompanii?
Komentarz giełdowy
Korekta po zwyżkach
LOT leci na warszawski parkiet
Lafarge: duża poprawa
Meinl bliski kupna lotniska w Bydgoszczy
Michelin zatrudnia
Nastroje polskich przedsiębiorców pogorszyły się w styczniu
Oddamy pieniądze z Unii
PGNiG: kończy się spór załogi z rządem
PZU bliżej giełdy
Polacy liczą się z niskimi emeryturami, ale nie decydują się dodatkowo oszczędzać
Praterm kupuje
Resort skarbu zmienił skład rady nadzorczej w Ruchu
Rynek nie jest jeszcze gotowy na wzrost
Samochody znów mogą stanieć w marcu
Stalowy książę
UE: Polska nie sprawdza, komu daje dotacje
Udany rok Empiku
Ultimatum Gazpromu dla Ukrainy
W Polsce jest coraz drożej. Grożą nam kolejne podwyżki stóp
WUG szuka alternatywy dla wydobycia
Wielton zarobi więcej
Więcej ekogroszku
Yeti znowu do nas wrócił
Za trzy tygodnie staną pociągi w całym kraju
Zboże za drogie, a mięso za tanie
Zmiany w Tarnowie
Związki z elektrowni PAK grożą strajkiem
Złomrex kupi stocznię w Szczecinie?
Zamów abonament