Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Celnicy kwestionują ceny ustalone w umowie

16 grudnia 2008 | Prawo | Grażyna J. Leśniak

Podwyższanie akcyzy nie pozostaje bez wpływu na pozostałe podatki, które płacą firmy z branży motoryzacyjnej – zarówno VAT, jak i podatek dochodowy. Może to nawet pozbawić polskiego fiskusa części wpływów, na które liczy – przestrzegają eksperci

Dilerzy samochodów nie rozumieją, dlaczego celnicy kwestionują ceny nowych aut. Nauczeni doświadczeniem kolegów, którzy sprowadzają auta używane, nie chcą wchodzić w spór z organami celnymi. – Raz się sprzeciwiliśmy i więcej się to nie powtórzy. Czekaliśmy prawie półtora roku na rozstrzygnięcie sporu. W tym czasie nie mogliśmy sprzedać samochodu, a klient rwał włosy z głowy – opowiada anonimowo jeden z dilerów, którzy sprowadzają również używane auta.

Cena cenie nierówna

Eksperci z branży motoryzacyjnej są zdania, że ustalanie wartości rynkowej jest co najmniej dziwne. Bo, jak mówią, cena jest taka, jaką klient jest gotów zapłacić. Poza tym inaczej się ją kalkuluje, kiedy ktoś kupuje jeden pojazd, a inaczej – kiedy np. 100 samochodów na firmę (tzw. klient flotowy).

Są jeszcze promocje. Zwłaszcza w grudniu klientów kuszą upusty na rocznik. A wtedy samochód, którego cena katalogowa wynosi np. 100 tys. zł, można kupić już za, powiedzmy, 80 tys. zł, jak mówią reklamy. Gdyby uznać rozumowanie celników za prawidłowe, to w tej sytuacji diler powinien i tak naliczyć akcyzę od wyższej ceny. Eksperci przekonują, że to absurd, bo jeśli przyjąć, iż wartość nowego auta spada o 20 – 30 proc. już przy wyjeździe z salonu, to...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8194

Spis treści

Ekonomia

Banki muszą zacząć pożyczać
Bruksela zadowolona z podziału TP
Cytat dnia
Deficyt niski, ale wpływy podatkowe także niższe
Deweloperzy ukarani
Dla polskich eksporterów – dotacje z unijnej kasy
Duża oferta imprez, coraz trudniejszy wybór
Eksperci apelują o cyfryzację
Europejskie spółki tańsze o połowę
Fundusze inwestycyjne, a sytuacja na GPW
Gazprom dopłaci
Handel na GPW zanika
Jeszcze raz policzą koszty
Kalendarium - targi w Polsce
Kalendarium - wybrane imprezy zagraniczne
Kalendarium gospodarcze
Kosztowne weto
Książę doradców
Lotniska regionalne tańsze od Warszawy
Możejki bardziej polskie
Nadal chcemy odkupić resztę akcji Pekao
Nowe reguły dotacji
Oszustwo w Ameryce, ofiary w Europie
Pieniądze na targi tylko na papierze
Pierwsze targi w nowej formule
Piąta sieć komórkowa coraz bliżej
Praca tylko dla wykształconych
Przyszły rok pod znakiem cięć w globalnych firmach
Resort finansów zachęca biznes do inwestowania
Rok osiągnięć i obaw
Ropa tanieje, OPEC chce ciąć dostawy
Rosną kolejne centra wystawiennicze
Ruszą wypłaty pieniędzy z II filara
Rząd pomoże przy opcjach
Szansa na tańszy gaz w 2009 r.
Szwedzi nie kupią akcji
Targi w liczbach: Rynek wystawienniczy na świecie rozwija się bardzo szybko
W skrócie
Widmo recesji na rynku aptecznym
Wolniej rosną ceny, ale i pensje
Wydatki na ekologię
Wytrwałe odrabianie strat
Zaczęły się prace nad podziałem Telekomunikacji Polskiej
Złe wyniki odbiły się na kursie
Złoty słabszy, rynek czeka na RPP
Ślub, rozwód i pielęgnacja paznokci
„Nie” dla pomostówek
Zamów abonament