Kasacyjne orzecznictwo organów odwoławczych
Kasacyjne orzecznictwo organów odwoławczych
Polskie postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne. Regułą jest możliwość wniesienia odwołania, jako zwykłego środka zaskarżania, od decyzji administracyjnej wydanej w pierwszej instancji przez organ administracji publicznej orzekający w sprawie. Od tej reguły kodeks postępowania administracyjnego wprowadza pewne odstępstwa, gdy chodzi o decyzje administracyjne wydawane w pierwszej instancji przez naczelne i centralne organa administracji państwowej oraz samorządowe kolegia odwoławcze; tu surogatem odwołania jest wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Zarówno w doktrynie, jak i orzecznictwie sądowym mocno podkreśla się, że tak ukształtowane reguły postępowania administracyjnego spełniają istotne funkcje gwarancyjne dla ochrony praw podmiotów administrowanych, wyrażające się w możliwości zbadania legalności icelowości decyzji administracyjnych wydawanych przez organa pierwszej instancji. Istotą orzecznictwa organów działających w drugiej instancji jest orzekanie reformatoryjne, a więc zmierzające do końcowego załatwienia sprawy. Z tych względów organ odwoławczy uprawniony jest m. in. do prowadzenia postępowania wyjaśniającego, może decyzję pierwszoinstancyjną zmienić w całości lub w części.
Obserwacja praktyki orzeczniczej organów drugiej instancji budzi dziś niepokój, coraz częściej bowiem daje się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta