Najbliżej do Europy
Najbliżej do Europy
Polski Kostrzyn ma "tylko" historię powojenną, krótką, biorąc pod uwagę tysiąc lat dziejów państwa polskiego. Słowiańskiego pochodzenia nazwy miasta nie podważają nawet niemieccy badacze, podmokła i niedostępna kraina w widłach rzek Odry i Warty porośnięta była szczeciniastą trawą, nazywaną kostrzewą.
Na tych ziemiach długo ścierały się dwa potężne żywioły: słowiański i germański, a linia Odry stanowiła naturalną granicę. Świadom militarnej roli ujścia Warty Mieszko I w drugiej połowie X w. kazał na miejscu osady kostrzyńskiej wybudować gród obronny. W XIII w. książęta śląscy stracili miasto wraz z całą ziemią lubuską na rzecz margrabiów brandenburskich, jak się okazało - na przeszło 700 lat.
Dziś Kostrzyn to średniej wielkości miasto na granicy polsko-niemieckiej, od 1992 r. - drogowe przejście graniczne (Kostrzyn - Kietz) dla ruchu osobowego i autokarów, przystosowane również do odpraw towarowych, jedno z najnowocześniejszych w Polsce.
Od kilku lat w bezpośrednim sąsiedztwie przejścia prowadzone są prace przy porządkowaniu ruin Starego Kostrzyna, najstarszej części miasta i słynnej niemieckiej fortecy. Wydobyte spod warstwy ziemi i gruzu fragmenty fortyfikacji oraz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)






