Uosobienie losu
ROZMOWA
Reżyser Maciej Prus o dzisiejszej premierze "Króla Lira" w Narodowym i o głównej postaci spektaklu
Uosobienie losu
: Podobno miał pan problemy z dramatem Szekspira.
Maciej Prus: Zadziwiająca sprawa z tym "Lirem". Wiele o nim napisano, bo jest wspaniałym materiałem do analiz i interpretacji. Jednak w teatrze, to jedna z najrzadziej granych Szekspirowskich sztuk. W powojennej Polsce wystawiano ją ledwie sześć razy. Problem z Lirem ma nie tylko nasz teatr. Ostatnio, po próbach dwóch aktów przerwał pracę nad "Lirem" słynny litewski reżyser Eimuntas Nekrošius, choć spektakl był zamówiony w Stanach Zjednoczonych. Nie wiedział, co z nim zrobić.
Na czym polega kłopot z wystawianiem "Króla Lira"?
Szekspir pisał dla odbiorcy o specyficznej teatralnej wyobraźni, widza epoki elżbietańskiej, w której panowała zupełnie inna konwencja teatralna niż teraz. To był widz bardzo wyczulony na ludzkie namiętności, a niezbyt przywiązujący wagę do tego, jak skonstruowana jest fabuła, jej detale. Bałagan w czwartym i piątym akcie jest niebotyczny....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta