Kontrola poza kontrolą
Kontrola poza kontrolą
JOANNA DUDEK
Przepisom ordynacji podatkowej , regulującym tryb i zasady przeprowadzania kontroli podatkowej, daleko jeszcze do doskonałości. Stwierdzenie to wciąż jest uprawnione pomimo istnienia wielu proceduralnych gwarancji dla uprawnień podatnika do bezpośredniego uczestnictwa w czynnościach kontrolnych.
Nadal brakuje kardynalnych przepisów ograniczających liczbę i czas trwania kontroli podatkowych. Obowiązujące normy kompetencyjne są dla organów podatkowych wygodnym pretekstem do zmniejszania zakresu uprawnień podmiotów poddawanych kontroli podatkowej.
Jakkolwiek kontrola podatkowa podejmowana jest z urzędu, to możliwość jej przeprowadzenia ograniczona jest w czasie terminem przedawnienia zobowiązań podatkowych. Po upływie tego terminu organ podatkowy nie jest władny prowadzić postępowania kontrolnego w odniesieniu do okresów podatkowych, co do których zobowiązanie podatnika wygasło.
Tylko na podstawie upoważnienia
Podstawą skutecznego prowadzenia kontroli podatkowej jest co do zasady imienne upoważnienie do kontroli, udzielane przez naczelnika urzędu skarbowego lub osobę go zastępującą (art. 283 § 1 ordynacji podatkowej). Pomimo wskazania na możliwość udzielenia upoważnienia przez osobę zastępującą naczelnika urzędu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta