Komu autostrady?
Komu autostrady?
Rozmowa z prof. Janem Pachowskim, sekretarzem naukowym Instytutu Badawczego Dróg i Mostów
Rada Ministrów podjęła decyzję o budowie sieci autostrad. Jeszcze ich nie ma, a ekolodzy już zgłaszają protesty.
Na drogach przy dużym natężeniu ruchu, szczególnie w miastach, zużywa się dwukrotnie więcej paliwa i o tyle razy w ięcej substancji szkodliwych emitują samochody do powietrza. W ostatnich 10 latach liczba samochodów w zrosła o 65 proc. i będzie ich coraz więcej. Autostrada umożliwia bardziej płynny ruch, zwiększa też bezpieczeństwo -- o czym powszechnie wiadomo. Jesteśmy w czołówce pod względem wypadków drogowych. O budowie autostrad należy myśleć z w yprzedzeniem kilkuletnim. W budownictwie drogowym pracuję 42 lata, w tym czasie kilkakrotnie podchodzono do różnych programów autostradowych i nigdy one nie zostały zrealizowane. O d 20 lat prowadzone w Polsce studia w zakresie budowy autostrad pozwoliły ustalić, moim zdaniem, właściwe korytarze. Powstaną tylko 4 autostrady o długości 2, 5 tys. km.
Nie muszą one być, jak mówią ekolodzy, asfaltowymi rynnami nie do przyjęcia dla okolicznej ludności. Ważne, aby nie zajmowały najbardziej cennych terenów, gruntów leśnych i rolnych. Możemy je wyposażyć podobnie jak w Japonii w ściany przeciwhałasowe,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta