Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Co ma zrobić producent, którego towar zagraża kupującym

27 września 2011 | Prawo i praktyka | Michał Kołtuniak

Krzesło wykonane ze zbyt słabego materiału, przegrzewające się kable w urządzeniu elektrycznym, niedozwolona substancja w składzie materiału – to tylko przykłady artykułów, które nie powinny znaleźć się w obrocie

 

Wszyscy jako konsumenci chcemy nabywać wyłącznie bezpieczne produkty. Takie, które nie stwarzają zagrożenia  zdrowia i życia konsumentów. I teoretycznie do obrotu powinny trafiać tylko takie towary.

Jeżeli wyeliminowanie wszystkich zagrożeń nie jest możliwe, bo wynika to z właściwości produktu (np. wyrobów chemicznych), musi być on odpowiednio oznakowany. Tak aby każdy konsument z łatwością mógł zagrożenia rozpoznać i wiedział, co należy robić (albo czego nie należy), aby zminimalizować ryzyko ich wystąpienia.

Obowiązek wprowadzania do sprzedaży wyłącznie produktów bezpiecznych narzuca przedsiębiorcom ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów (DzU z 2003 r. nr 229, poz. 2275 ze zm.).

W art. 10 ust. 1 stanowi, że producent jest zobowiązany wprowadzać na rynek wyłącznie produkty bezpieczne. Jednocześnie, zgodnie z ust. 2, wprowadzając towar do obrotu, jest on zobowiązany przekazać konsumentom informacje w języku polskim:

• umożliwiające im ocenę zagrożeń związanych z produktem w czasie zwykłego lub możliwego do przewidzenia okresu jego używania, jeżeli takie zagrożenia nie są, przy braku odpowiedniego ostrzeżenia, natychmiast zauważalne,

• dotyczące możliwości przeciwdziałania tym zagrożeniom.

Podobne obowiązki ma także dystrybutor produktu. Zgodnie bowiem z art. 11 jest on zobowiązany działać z należytą...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9041

Wydanie: 9041

Spis treści
Zamów abonament