Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak rejestrować to, co się dzieje w firmie

27 listopada 2012 | ABC małego przesiębiorcy | Przemysław Wojtasik

Formalności Mniejsze firmy rozliczają się na podstawie księgi przychodów i rozchodów. To szesnaście rubryk do wypełnienia.

Wzór tej ewidencji znajdziemy w rozporządzeniu ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (DzU nr 152, poz. 1475 ze zm.). O tym, że ją założymy, informujemy we wniosku CEIDG-1. Z rozporządzenia wynika jednak też obowiązek zawiadomienia o tym urzędu skarbowego.

Gdzie co wpisać

W pierwszych sześciu kolumnach opisujemy zdarzenie gospodarcze:

- kolumna 1 – kolejny numer zapisu. Powinien pokrywać się z numerem wpisanym na dowodzie księgowym.

- kolumna 2 – data zdarzenia gospodarczego (uzyskania przychodu albo poniesienia wydatku). Zapisy powinny być chronologiczne.

- kolumna 3 – numer dowodu księgowego (albo numer dziennego zestawienia sprzedaży).

- kolumna 4 i 5 – dane dotyczące kontrahenta. Na tyle precyzyjne, aby można go było zidentyfikować. Nie wypełniamy, jeśli zapisy są dokonywane na podstawie dziennego zestawienia sprzedaży oraz dowodów wewnętrznych.

- kolumna 6 – opis zdarzenia gospodarczego (rodzaj przychodów lub kosztów, np. sprzedaż zabawek albo zakup benzyny).

Kolumny 7-9 przeznaczone są do ewidencjonowania...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9397

Wydanie: 9397

Spis treści

Środki unijne

Zamów abonament