Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Potwór Goya

08 marca 2014 | Plus Minus | Piotr Kosiewski
„Przeciw dobru publicznemu”: mary nie dają nam spokoju
źródło: AFP
„Przeciw dobru publicznemu”: mary nie dają nam spokoju
„Rodzina Karola III”: realizm czy karykatura?
źródło: Wikipedia
„Rodzina Karola III”: realizm czy karykatura?
Inna twarz nowoczesności: nieracjonalna i szalona: „Okropności wojny”
źródło: AFP
Inna twarz nowoczesności: nieracjonalna i szalona: „Okropności wojny”
źródło: AFP
„Szarża mameluków”: blask, ruch, okrucieństwo
źródło: AFP
„Szarża mameluków”: blask, ruch, okrucieństwo

Dzieła Goi wciąż są aktualne, a nawet niepokojąco współczesne. Może dlatego, że potrafił, jako jeden 
z pierwszych, dostrzec sprzeczności rodzącego się 
na jego oczach nowego świata. Jego wielkość i grozę.

Goya to jeden z wynalazców nowoczesności" – zaznacza Marc Restellini w tekście towarzyszącym wystawie „Goya et la modernité" prezentowanej w paryskiej Pinacothèque. Stało się tak, ponieważ w inny niż dotychczas sposób patrzył na współczesny świat. Odczuwał konieczność „wypowiedzenia się i bunt przeciwko swojej epoce". Tylko jak pokazać hiszpańskiego mistrza bez jego arcydzieł zgromadzonych w Prado, bez portretu rodzinnego Karola III, obu wizerunków – ubranej i rozebranej – Mai, „Rozstrzelania powstańców madryckich" i przejmujących obrazów z Domu Głuchego? Bez prac, które rzadko opuszczają mury madryckiego muzeum?

Wystawa w Pinacothèque – funkcjonującej od 2007 roku nowej przestrzeni wystawienniczej Paryża, konkurującej z tamtejszymi publicznymi potęgami: Luwrem, Musée d'Orsay, Grand Palais i Centre Pompidou – z tego ograniczenia uczyniła atut. Możemy oglądać obrazy mało znane, często pozostające w prywatnych zbiorach oraz olbrzymi zbiór jego cyklów graficznych, niby często reprodukowanych, ale tu zaprezentowanych w komplecie. To w nich może najpełniej można dostrzec nowoczesność Goi.

Sacrum i profanum

Goya – o czym często się zapomina – był malarzem religijnym. Od kościelnych zamówień zaczynał swą karierę. Jego pierwszą, dużą realizacją były freski dla katedry w Saragossie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9783

Wydanie: 9783

Spis treści

Pierwsza strona

Zamów abonament