Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Naśladownictwo dozwolone, ale z ograniczeniami

04 lipca 2014 | Prawo i praktyka | Tomasz Poznański
autor zdjęcia: Paweł Gałka
źródło: Rzeczpospolita

Kopiowanie cudzych produktów jest sprzeczne z przepisami, gdy narusza dobre obyczaje i interes konkurencyjnych przedsiębiorców oraz konsumentów.

Czynem nieuczciwej konkurencji jest naśladownictwo produktów (art. 3 ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; tj. DzU z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.; dalej: ustawa). Ustawodawca wyjaśnia, że polega ono na tym, że za pomocą technicznych środków reprodukcji jest kopiowana zewnętrzna postać produktu. Może to wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu. Natomiast  nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji naśladowanie cech funkcjonalnych produktu, w szczególności budowy, konstrukcji i formy zapewniającej jego użyteczność. Jeżeli naśladowanie cech funkcjonalnych gotowego produktu wymaga uwzględnienia jego charakterystycznej formy, co może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu, naśladowca jest zobowiązany odpowiednio oznaczyć produkt (art. 13 ustawy).

Wątpliwości w praktyce

Przedsiębiorcy  producenci mogą mieć wątpliwości, w jakim zakresie kopiowanie cudzych produktów jest dozwolone. Z zasady nie powinno ono dotyczyć wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9880

Wydanie: 9880

Spis treści

Styl życia

Zamów abonament