Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Partnerstwo publiczno-prywatne: zagrożenia i bariery

09 września 2014 | Administracja | Dominika Pietrzyk
Jerzy Pietrewicz, wiceminister gospodarki
źródło: Archiwum
Jerzy Pietrewicz, wiceminister gospodarki
Jacek Karnowski, prezydent Sopotu
źródło: Archiwum
Jacek Karnowski, prezydent Sopotu
Marcin Bejm, adwokat, Clifford Chance, Janicka, Krużewski, Namiotkiewicz i wspólnicy sp. k.
źródło: Archiwum
Marcin Bejm, adwokat, Clifford Chance, Janicka, Krużewski, Namiotkiewicz i wspólnicy sp. k.
Dawid Sześciło, doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Nauki Administracji WPiA Uniwersytetu Warszawskiego
źródło: Archiwum
Dawid Sześciło, doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Nauki Administracji WPiA Uniwersytetu Warszawskiego
Wadim Kurpias, radca prawny, partner  w CMS
źródło: Archiwum
Wadim Kurpias, radca prawny, partner w CMS

W Polsce w formie PPP realizowanych jest około 50 przedsięwzięć, a ponad 100 pomysłów czeka 
na podpisanie umów. Nie świadczy to o dużym zainteresowaniu współpracą sektorów publicznego i prywatnego.

Dlaczego tak się dzieje i co należy zmienić, by więcej inwestycji powstawało w formule PPP?

1. Co ogranicza rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce?

Jerzy Pietrewicz: Przeszkodą do szerokiego korzystania z partnerstwa publiczno-prywatnego jest głównie niedostateczne zrozumienie zasad działania tego instrumentu. Często jest on postrzegany przez pryzmat niejasnych powiązań pomiędzy biznesem a podmiotami publicznymi czy też braku środków finansowych. Również banki z dużą ostrożnością podchodzą do możliwości finansowania przedsięwzięć w formule PPP. Ponadto mamy zbyt wiele nie do końca spójnych interpretacji dotyczących klasyfikacji zobowiązań finansowych wynikających z umów PPP.

Jacek Karnowski: W Polsce rzadko wykorzystuje się finanse podmiotów prywatnych do realizacji celów publicznych. I nie można tego tłumaczyć małym doświadczeniem w tej dziedzinie, brakiem wzorców czy rozwiązań prawnych. Jedną z przyczyn jest łatwość pozyskiwania środków pomocowych Unii Europejskiej. Po co sięgać po skomplikowane sposoby pozyskania funduszy, skoro jest prostsza metoda: środki budżetowe, w tym przypadku Unii Europejskiej? Prostsze, bo wprawdzie narzekamy na biurokrację brukselską, ale przygotowanie wniosków o fundusze unijne jest znacznie mniej pracochłonne i mniej...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9936

Wydanie: 9936

Spis treści
Zamów abonament