Jak się uchronić przed typowymi błędami debiutantów
Żelazne zasady dla osób, które planują ruszyć z pierwszą własną działalnością biznesową magdalena lemańska
Jedna czwarta nowych, innowacyjnych firm w Stanach Zjednoczonych upada po pierwszym roku działalności – wynika z badania portalu Statistic Brain. Po czterech latach na rynku zostaje tylko połowa z nich, a po dekadzie niecałe 30 proc.
Sektorowo najbardziej odporne na tego rodzaju klęski wydają się młode firmy z branży ubezpieczeniowej, finansowej i nieruchomościowej (58 proc. wciąż działa po czterech latach od momentu rozpoczęcia działalności), edukacyjnej i zdrowotnej oraz rolniczej (56 proc. przeżywa trudne cztery pierwsze lata), a także usługowej (analogiczny wskaźnik na poziomie 55 proc.
Według badań głównym powodem startupowych katastrof (odpowiada za 46 proc. upadków) jest po prostu niekompetencja ich założycieli prowadząca do wytyczania sobie wygórowanych celów, braku właściwego planowania i wiedzy o finansowaniu czy emocjonalnych wycen. Na bardzo podobne zagrożenia wskazują polscy eksperci od startupowego rynku.
Niecierpliwość wrogiem startupowca
Początkujących przedsiębiorców często gubi brak cierpliwości. – Ważne jest, by od początku mieć świadomość, że przez pierwsze dwa–trzy lata taki biznes zawsze przynosi straty. To jest naturalne – stawki specjalistów od IT nie utrzymały się na poziomie sprzed kilku lat, a zbudowanie dobrego projektu IT, platformy internetowej, zajmuje ok. 1,5 roku – mówi Dominik Kaznowski, założyciel...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta