Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Od RWD do silników Rolls-Royce’a

09 listopada 2018 | Inwestycje | Danuta Walewska, 
Marek Kozubal
≥W 1932 r. do udziału w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych por. Franciszek Żwirko został wytypowany przez komisję Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej. Wybrał na mechanika Stanisława Wigurę. Wystartowali na samolocie RWD-6 z napisem bocznym SP-AHN
źródło: NAC
≥W 1932 r. do udziału w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych por. Franciszek Żwirko został wytypowany przez komisję Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej. Wybrał na mechanika Stanisława Wigurę. Wystartowali na samolocie RWD-6 z napisem bocznym SP-AHN
<Kilkanaście dni  po międzynarodowym triumfie  samolot Franciszka Żwirki  (z lewej) i Stanisława Wigury  w trakcie lotu do czeskiej Pragi rozbił się. Obydwaj zginęli. Zostali pochowani  w Alei Zasłużonych  na warszawskich Powązkach
źródło: NAC
≥Taryfy przewozowe LOT uchodziły za wyjątkowo tanie. W skład floty tego przewoźnika wchodziły  m.in. douglasy DC2
źródło: NAC
≥Taryfy przewozowe LOT uchodziły za wyjątkowo tanie. W skład floty tego przewoźnika wchodziły m.in. douglasy DC2
<Rolniczy Dromader  był produkowany w PZL Mielec
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
≥Ikoną lotniczego przemysłu Podkarpacia jest śmigłowiec Black Hawk z Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu
autor zdjęcia: Roman Bosiacki
źródło: Fotorzepa
≥Ikoną lotniczego przemysłu Podkarpacia jest śmigłowiec Black Hawk z Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu

LOTNICTWO | I Niepodległa Polska zaczynała niemal od zera. Dzisiaj jesteśmy jednym z kluczowych europejskich graczy

 

Sto lat temu, czyli na początku swojego istnienia, dział zajmujący się kwestiami lotniczymi w Ministerstwie Komunikacji liczył dwie osoby – oficera lotnictwa wojskowego oraz urzędnika cywilnego. Ale pierwsze działania polskiego lotnictwa wojskowego miały miejsce już w czasie walk o Lwów w 1918 r. oraz podczas powstania wielkopolskiego.

5 listopada 1918 r. w czasie walk o Lwów por. pilot Stefan Bastyr wystartował do pierwszego bojowego lotu w historii polskiego lotnictwa wojskowego. Walki trwały do 22 listopada. Loty miały głównie cel obserwacyjny, wykonano ich łącznie 69, lotnicy zrzucili 62 kilogramy bomb.

20 grudnia 1918 r. Józef Piłsudski wydał rozkaz o organizacji lotnictwa wojskowego. Utworzono wtedy dowództwo wojsk lotniczych z siedzibą w Warszawie.

Zaraz po odzyskaniu wolności pracę rozpoczęły warsztaty lotnicze, które miały naprawiać i remontować samoloty potrzebne do walki o granice.

Licencja to za mało

Początki przemysłu lotniczego było wyjątkowo trudne. W 1920 r. rząd wykupił u Włochów licencję na myśliwce Ansaldo A-1 oraz bombowce A-300. Miały je produkować lubelskie zakłady Plage i Laśkiewicz. Niestety, nie poradziły sobie z tą produkcją, niektórym samolotom odpadały skrzydła. Dlatego kontrakt został...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11201

Wydanie: 11201

Spis treści

Pierwsza strona

Zamów abonament