Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jeszcze szybciej koleją

24 października 1998 | Nauka i Technika | ZZ

Mimo trudności nie wstrzymuje się prac nad nową generacjąpociągów

Jeszcze szybciej koleją

ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI

WParyżu uruchomiono nową linię metra, przy czym automatyczną -- w pociągach tej kolei nie ma maszynistów, poruszają się bez obsługi. W Niemczech ponownie słychać o magnetycznej kolei Transrapid, która ma połączyć Berlin z Hamburgiem. W programie nowego rządu ujęte są również kwestie związane z jej budową. W Kanadzie władze federalne zawarły umowę z jedną z firm przemysłowych w sprawie rozwoju konstrukcji szybkich pociągów.

Kolej ma tyle zalet i pod pewnymi względami taką przewagę nad innymi środkami transportu, że mimo trudności technicznych, a zwłaszcza finansowych, nie zarzuca się prac nad nowymi generacjami pociągów -- jeszcze szybszymi niż francuska TGV i jej odpowiedniki w Japonii, Niemczech i innych krajach.

Prace nie toczą się "jak po szynach", natrafiają na duże problemy, jak chociażby w przypadku bardzo obiecujących kolei na poduszce magnetycznej, lecz trwają. Trudno powiedzieć, żeby nie było efektów rozwoju najnowszej techniki kolejowej oraz jej zastosowań. Nowa linia paryskiego metra jest jednym z dowodów.

Pociąg i samolot

17 pociągów tej linii porusza się bez obsługi i to szybko, gdyż z prędkością do 80 km na godz. ; sterowane są i...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1526

Spis treści
Zamów abonament