Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Pacjent staje się konsumentem usług medycznych

25 listopada 1998 | Prawo | EŁ

LECZNICTWO

Standard podstawowy i ponadpodstawowy: różne zasady odpowiedzialności

Pacjent staje się konsumentem usług medycznych

EWA ŁęTOWSKA

Ani pacjenci, ani lekarze nie uświadamiają sobie pułapek dotyczącychodpowiedzialności za szkody przy leczeniu, które wiążą się z komercjalizacją usług medycznych, gdy "pacjent" zaczyna być "klientem-konsumentem", a lekarz, przedstawiciel wolnego zawodu, przestaje być funkcjonariuszem państwa.

Do niedawna większość usług medycznych świadczyła państwowa służba zdrowia, której działania uzupełniały tylko spółdzielnie i praktyki prywatne. Ważny był zwłaszcza faktyczny monopol państwa na utrzymywanie szpitali, w których dokonuje się zabiegów i terapii szczególnie ryzykownych, grożących ewentualnie powstaniem szkód medycznych. Cała praktyka orzecznictwa sądowego (faktyczne precedensy) w obrębie cywilnej odpowiedzialności za szkody medyczne dotyczyła sytuacji zaistniałych w państwowym szpitalu.

Ponieważ świadczenia medyczne należały do obowiązków publicznych państwa, między pacjentem i zakładem służby zdrowia nie istniał stosunek umowny. W konsekwencji szkody, jakich doznał pacjent, były przedmiotem roszczeń odszkodowawczych zaspokajanych w ramach odpowiedzialności deliktowej. Nie ujmowano ich jako niewykonania lub...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1553

Spis treści
Zamów abonament