Pacjent staje się konsumentem usług medycznych
LECZNICTWO
Standard podstawowy i ponadpodstawowy: różne zasady odpowiedzialności
Pacjent staje się konsumentem usług medycznych
EWA ŁęTOWSKA
Ani pacjenci, ani lekarze nie uświadamiają sobie pułapek dotyczącychodpowiedzialności za szkody przy leczeniu, które wiążą się z komercjalizacją usług medycznych, gdy "pacjent" zaczyna być "klientem-konsumentem", a lekarz, przedstawiciel wolnego zawodu, przestaje być funkcjonariuszem państwa.
Do niedawna większość usług medycznych świadczyła państwowa służba zdrowia, której działania uzupełniały tylko spółdzielnie i praktyki prywatne. Ważny był zwłaszcza faktyczny monopol państwa na utrzymywanie szpitali, w których dokonuje się zabiegów i terapii szczególnie ryzykownych, grożących ewentualnie powstaniem szkód medycznych. Cała praktyka orzecznictwa sądowego (faktyczne precedensy) w obrębie cywilnej odpowiedzialności za szkody medyczne dotyczyła sytuacji zaistniałych w państwowym szpitalu.
Ponieważ świadczenia medyczne należały do obowiązków publicznych państwa, między pacjentem i zakładem służby zdrowia nie istniał stosunek umowny. W konsekwencji szkody, jakich doznał pacjent, były przedmiotem roszczeń odszkodowawczych zaspokajanych w ramach odpowiedzialności deliktowej. Nie ujmowano ich jako niewykonania lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta