Wartość kultury przedsiębiorstwa
Wartość kultury przedsiębiorstwa
STEFAN DUNIN-WĄSOWICZ
Gdy kilka lat temu Lew Platt, prezydent Hewlett-Packard, odchodził z firmy, żegnając się z pracownikami, mówił o tym, czym jest przedsiębiorstwo, a także o tym, że jego wartość jest nierozerwalnie związana z zatrudnionymi w nim ludźmi. Firma bez ludzi jest bowiem jak pusta skorupa. Boleśnie przekonują się o tym finansiści planujący i przeprowadzający fuzje, którzy w przedsiębiorstwach widzą tylko aktywa, portfele klientów i zyskowność poszczególnych segmentów.
Jakże dramatyczne w skutkach mogą być błędne zmiany na kierowniczych stanowiskach, powodujące odejście kluczowych pracowników. Dlatego planując fuzje i zmiany kadrowe, coraz więcej czasu i uwagi poświęca się spójności kulturowej. Zasadniczym powodem utraty kluczowych pracowników, tworzących podstawową wartość firmy, są bowiem nie tyle ich ambicje płacowe, ile aspiracje do pracy w określonych warunkach kulturowych. Jest to tym ważniejsze, w im większym stopniu firma opiera się na wiedzy pracowników.
Gdy patrzy się z zewnątrz na wielkie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta