Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Przemysłowa produkcja statków

11 września 2010 | Bitwy i wyprawy morskie | Robert Przybylski
źródło: Rzeczpospolita

Holendrzy byli tak sprawnymi armatorami, że w XVII w. skupili w swoim ręku trzy czwarte bałtyckiego handlu zbożem, blisko trzy czwarte przewozów drewna, niemal połowę handlu szwedzkimi metalami

Trzy czwarte francuskiej i portugalskiej soli, którą kupowały państwa nadbałtyckie, była transportowana na pokładach holenderskich statków. Ponad połowa importowanych ubrań trafiająca do nadbałtyckich klientów pochodziła z holenderskich warsztatów i transportowały je holenderskie statki. Holendrzy mieli ogromną flotę handlową, której wielkość szacowano na 4 tys. dużych jednostek. Zatrudniała ona 168 tys. marynarzy. Historycy szacują, że w 1670 roku co dziesiąty dorosły Holender był marynarzem. Flota Niderlandów była liczniejsza od angielskiej, francuskiej, niemieckiej, portugalskiej i hiszpańskiej razem wziętych. Gdy Anglicy podczas pierwszej wojny zdobyli tysiąc holenderskich statków handlowych, powiększyli swoją flotę trzykrotnie.

Utrzymanie stanu posiadania floty wymagało...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8724

Spis treści

Styl życia

Zamów abonament