Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Rośnie ciśnienie (pary)

27 listopada 2010 | Bitwy i wyprawy morskie | Robert Przybylski
autor zdjęcia: Paweł Moszczyński
źródło: Rzeczpospolita

Parowy napęd, który wszedł do użytku na początku XIX wieku, już w latach 40. okazał się sprawdzonym technicznie, rentownym rozwiązaniem.

Pływający na atlantyckich trasach od 1838 roku liniowiec „Great Western” był dochodowy i np. w 1843 roku przychody armatora wyniosły 33 400 funtów, a wydatki 25 600. Gdy właściciel sprzedał statek w 1847 roku, dostał za niego 25 tys. funtów, mimo że bocznokołowa jednostka zbudowana z dębiny już była przestarzała.

Wchodził do użycia napęd śrubowy, nad którym konstruktorzy pracowali kilkadziesiąt lat. Musieli się nauczyć nie tylko projektować śruby, ale i szybkobieżne silniki parowe. Koła wykonywały kilkadziesiąt obrotów na minutę i wymagały wolnobieżnych silników, śruba zaś miała na minutę 100 obrotów i potrzebowała szybkobieżnego napędu. Najprostszym rozwiązaniem był silnik z bocznokołowca obrócony o 90 stopni z przekładnią przyspieszającą. Duże korzyści można było zyskać, podnosząc ciśnienie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8788

Spis treści
Zamów abonament