Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Diesle dla okrętów podwodnych

19 lutego 2011 | Bitwy i wyprawy morskie | Robert Przybylski
źródło: Rzeczpospolita

Już w 1902 roku główny inżynier marynarki francuskiej Maxime Laubeuf stwierdził w raporcie dla naczelnego dowództwa, że silnik wysokoprężny ma wielką przyszłość w okrętach podwodnych.

Dwa lata później francuska marynarka przyjęła na wyposażenie okręt „Z” – pierwszy na świecie okręt podwodny z dieslem. Silnik przygotował niemiecki MAN, ale kolejne dostawy Francuzi zamówili u własnych producentów. Pękające głowice i tuleje cylindrowe oraz problemy z generatorem spowodowały 2,5-letnie opóźnienie. Brytyjski obserwator zapisał w 1913 roku, że są to pierwsze okręty podwodne z praktycznym napędem wysokoprężnym. Mimo lat doświadczeń i prób w czasie wojny tylko silniki Normanda okazały się niezawodne – wyposażone w nie okręty podwodne spędziły podczas wojny 20 procent czasu w naprawach, gdy francuskie jednostki z silnikami innych producentów przestały w stoczniach ponad połowę czasu, a w niektórych przypadkach nawet 77 procent.

Do 1911 roku...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8857

Spis treści
Zamów abonament