Miało być pięknie
W PRL, na pytanie o to gdzie leży Hrubieszów, odpowiadano, że na końcu świata. -- Dalej był już tylko Bug i Raj
Miało być pięknie
Anna Wielopolska
Stacja Hrubieszów to kilka ogromnych blaszano-cementowych baraków. Wokół puste pola. Wiatr, deszcz i błoto. Zawiadowcą tej stacji od trzynastu lat jest Czesław Pakuła. Drobniutki, niewysoki, niknie w mundurze kolejarza. Tak tu było -- szaro i błotniście -- wspomina, kiedy przyjechał przed trzynastoma laty, aby objąć stanowisko zawiadowcy.
-- A miało być tak pięknie. .. -- twarz pana Pakuły na moment jaśnieje. Miały powstawać drogi, domy, hotele, kawiarnie, restauracje. Status Hrubieszowa i całego regionu miała zmienić
LHS.
Huta Katowice początkowo miała stanąć tuż przy granicy z ZSRR, właśnie pod Hrubieszowem. Kiedy jednak usytuowano ją koło Katowic, problemem okazały się dostawy rudy z ZSRR. Rozładunek pociągów na granicy podobnie, jak przestawianie szerokich radzieckich wagonów na nasze tory, był nazbyt uciążliwy. Rozwiązaniem (za którym przemawiały także względy strategiczne) mogło być przedłużenie radzieckiego toru w Polsce. Powstał projekt Linii Hutniczo-Siarkowej.
Ruch na tej trasie miał się odbywać wahadłowo, import rudy powiązano z eksportem siarki i węgla. Z czasem plany rosły, w końcu każde "przemysłowe"...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta