Prezydenckie weta -- zasady czy precedensy
Prezydenckie weta -- zasady czy precedensy
W miarę obowiązywania mała konstytucja ujawnia coraz więcej swych wad i braków. Dały one o sobie znać zwłaszcza w okresie zmiany kadencji i związanej z tym przerwy. Z ostatniej debaty nad powołaniem Komisji Nadzwyczajnej, która ma zbadać, czy rząd Hanny Suchockiej w okresie od 31 maja do 14 października, a więc wtedy, gdy nie znajdował się pod kontrolą parlamentarną, postępował zgodnie z prawem -- można wyciągnąć wniosek, że taka 5-miesięczna przerwa jest zdecydowanie zbyt długa i nie powinna mieć miejsca.
Wcześniej mieliśmy do czynienia z problemem, czy "stary" rząd może zgłaszać inicjatywy legislacyjne "nowemu" Sejmowi, a także, które postępowania rozpoczęte w Sejmie I kadencji powinny być w kadencji obecnej kontynuowane, a których należy zaniechać. W dyskusjach na ten temat argumenty natury konstytucyjnej mieszały się z kwestiami doktrynalnymi i zwyczajowymi, a także argumentami politycznymi.
Wydaje się, że chodzi tu o sprawy z jednej strony bardzo konkretne, z drugiej zaś o doniosłym znaczeniu dla funkcjonowania demokracji w praktyce. Postulat większej jasności w tej dziedzinie jest więc chyba oczywisty.
Niedawno dwie komisje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta