Zarządzanie zespołami pracowniczymi
Chrysler podpatrzył sposoby zarządzania w Hondzie
Konkurencja czy kooperacja
Tradycyjny układ dostawców i odbiorców ma charakter konfrontacyjny. Jedni chcą sprzedać wszystko, co produkują i to jak najdrożej, a drudzy chcą kupić tylko najlepsze produkty i do tego najtaniej. Cel, jaki przyświeca zacieśnianiu stosunków między tymi dwoma stronami, to wzajemna lojalność w imię dobrze pojętego wspólnego interesu.
W Japonii pewien rodzaj przyjaznej kooperacji odbywa się w obrębie każdej nieformalnej grupy firm zwanej keiretsu. Firmy zamawiającej na zewnątrz części i usługi niezbędne do wykonania swojego produktu finalnego bardzo często tworzą keiretsu z grupą swoich poddostawców.
Honda keiretsu, choć nie należy do najbardziej sztandarowych przykładów japońskiego zarządzania, w latach 80. zwróciła uwagę amerykańskiego producenta samochodów - firmy Chrysler Corporation. Stało się to za sprawą szczególnie dynamicznego wejścia aut tej marki na amerykański rynek. W grupie samochodów zagranicznych hondy sprzedawały się w tym czasie w USA znacznie lepiej niż wszystkie inne auta japońskie, w tym nissany i toyoty.
Współpraca po japońsku
Chrysler zainteresował się szczególnie jednym obszarem działalności Hondy, a mianowicie kontaktami z dostawcami części do produkcji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta