Pieczęć Erosa i Tanatosa
Pieczęć Erosa i Tanatosa
Oczywiście jakieś obrazy jednak ma, wśród nich swój realistyczny portret, namalowany przez Józefa Czapskiego, i gwasz Leonor Fini z dwiema postaciami z commedii dell'arte. Jest też afrykańska rzeźba i kilka masek. Kraj przypomina mu XVII-wieczny sztych z widokiem Warszawy, który dostał kiedyś od Konstantego Jeleńskiego. Przez okno malarz patrzy na gęsto zarośnięty bluszczem ogród sąsiada. A sam dom? Jest w porządku - z połowy XVIII wieku, jeszcze sprzed rewolucji. Lebenstein nie znosi nowoczesnej architektury, nazywa ją zmorą życia.
Kiedy przyjeżdża do Warszawy, zatrzymuje się w pracowni swojej siostrzenicy Joanny, przy Noakowskiego, w przedwojennej kamienicy. W tym mieszkaniu - poddasze, szóste piętro - najważniejszy jest widok z okna: na dach Politechniki Warszawskiej, zieleń Pola Mokotowskiego i na niebo.
Znakomity polski malarz i grafik, uważany za jedną z najwybitniejszych indywidualności współczesnej sztuki, urodził się w roku 1930. "Życiorys zaczął...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)


