Przywileje nie dla wszystkich
Niebo zostało uchylone
Przywileje nie dla wszystkich
Przewoźnicy lotniczy krajów Wspólnoty Europejskiej od 1 stycznia 1994 r. mogą korzystać z przywileju otwartego (nad nimi) nieba. Zdaniem eksperta z dziedziny międzynarodowego prawa lotniczego dr. hab. Marka Żylicza nie wszyscy przewoźnicy "12" jednakowo cieszą się z nastania tej wolności.
Słabsi i w gorszej kondycji m. in. Air France, Alitalia czy przewoźnik portugalski TAP z niepokojem obserwują, co z tego dla nich wyniknie. Polska przygotowuje się do stowarzyszenia z WE. Władze lotnictwa cywilnego zamierzają teraz przyglądać się i analizować funkcjonowanie poszczególnych przewoźników lotniczych w nowych warunkach.
Każdy robi co chce
M. Żylicz przypomniał, że aktualnie ciągle obowiązuje zasada prawa międzynarodowego, na mocy której każde państwo z racji swojej suwerenności w przestrzeni powietrznej może zakazać, zezwolić albo określać warunki dopuszczenia do lotów międzynarodowych. W niektórych państwach: USA, Australii, Nowej Zelandii -- za zgodą wymienionych państw --niebo zostało otwarte dla wewnętrznych lotów w obszarze tych krajów, najczęściej wyłącznie dla własnych przewoźników.
Tak więc i w następnym roku "otwarte niebo" nie stanie się zasadą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta