Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Bez dotacji nie chce jechać

23 czerwca 1994 | Ekonomia | WM

Komunikacja miejska ciąży gminom

Bez dotacji nie chce jechać

Nie tylko w Polsce komunikacja miejska jest deficytowa. Jednak nigdzie z tego powodu nie zrezygnowano z niej. Polacy korzystali w ub. roku z miejskich tramwajów, autobusów i trolejbusów ok. 6 mld razy. Źródłem finansowania przejazdów są wpływy z biletów i dotacje przyznawane przedsiębiorstwom przez lokalne samorządy. Gminne garnuszki nie są zasobne, a komunikacja miejska zjada 20-25 proc. lokalnych budżetów. Stąd larum, że gminom podrzucono kukułcze jajo. Wiceminister w resorcie transportu -- Zenon Dereszkiewicz -- uważa, że z powodu braku pieniędzy wzrasta nacisk, żeby komunikację w miastach włączyć w zakres działania Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.

Przewoźnik pod zarządem

W 15 miastach wydzielone zostały zarządy (różne nazwy) transportu miejskiego. Planują układy linii, rozkłady jazdy, proponują taryfy, podpisują porozumienia z przewoźnikami na eksploatację. Zarządy kontrolują wykonanie pracy przewozowej -- kontrolerzy sprawdzają, czy kurs odbył się zgodnie z rozkładem (dopuszcza się przyspieszenie o 1-2 minuty i opóźnienie do 3 minut) . Za niepunktualność wymierzane są kary odczuwane w zajezdniach, które otrzymują wtedy mniej pieniędzy.

W Warszawie przewoźników...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 199

Spis treści
Zamów abonament