Czy konsolidacja już się zaczęła
Polskie przedsiębiorstwa budowy statków muszą dostosować się do tendencjiświatowych
Czy konsolidacja już się zaczęła
LESZEK FILIPOWICZ
Emocje wywołane decyzją sądu osprzedaży majątku Stoczni Gdańskiej konsorcjum Stoczni Gdynia SA i firmy EVIP Progress nie powinny przeszkadzać wrzeczowej analizie tej transakcji, zwłaszcza ocenie jej potencjalnego wpływu na strukturę i przyszłość polskiego przemysłu stoczniowego.
Analiza taka jest tym bardziej potrzebna, że branża okrętowa (aściślej: przemysł budowy statków) pozostaje branżą wysokiego ryzyka. Wiąże się to z występującą w skali globalnej nadwyżką zdolności produkcyjnych nad popytem na statki oraz wywołaną przez to presją na ceny.
Jaka to branża
Kilka cech decyduje ospecyfice przemysłu okrętowego.
* jest to przemysł globalny (prawie 80 proc. produkcji koncentruje się na Dalekim Wschodzie iw Europie) , a konkurencja ma zasięg światowy,
* ze względu na cykliczność koniunktury, wysokie nakłady kapitałowe, znaczenie dla obronności oraz problemy społeczne związane zzamykaniem stoczni przemysł ten był ijest nadal subsydiowany przez państwa,
* wzwiązku zpowszechną praktyką denominowania transakcji kupna statków w dolarach znaczny wpływ na konkurencyjność przemysłu stoczniowego poszczególnych krajów wywierają wahania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta