Żeby trafić, trzeba strzelać
STRATEGIA
Globalna firmadziałająca w Europie Środkowej powinna przestrzegać zasad, bez których sukces jest niemożliwy
Żeby trafić, trzeba strzelać
Spółki międzynarodowe, wkraczające na rynki Europy Środkowej i Wschodniej, muszą się liczyć ze zwiększonym ryzykiem. Jednak wzamian mogą sięspodziewać większych zysków. Strategia stosowana na tych rynkach powinna odpowiadać istniejącym tu warunkom, a wybórstruktury organizacyjnej -- być pochodną obranej strategii.
Ilustruje to przykład Office Depot, w ielkiego sprzedawcy artykułów biurowych mającego obecnie w Polsce siedem sklepów izamierzającego otworzyć do końca br. jeszcze pięć. Na świecie standardowy sklep Office Depot ma powierzchnię 2, 5 tys. mkw. iusytuowany jest przy hipermarkecie. Również w Polsce firma chce mieć takie sklepy. -- Jednak gdy zaczynamy pertraktacje zhipermarketami, to czasem okazuje się, że oni jeszcze nie są gotowi nas przyjąć -- mówi Michael Greenfield, wiceprezes idyrektor finansowy Office Depot w Polsce. -- Później dowiadujemy się, że mają dla nas nie 2, 5 tys. mkw. , lecz zaledwie 600. Cóż w obec tego robimy? Otwieramy mniejsze sklepy, niekoniecznie przy hipermarketach. Nie znaczy to, że rezygnujemy z naszego zasadniczego celu strategicznego, ale nim go osiągniemy, gotowi jesteśmy eksperymentować. Stosujemy strategię...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta