Sztuka ze wsparciem techniki
TECHNOLOGIE
Firmy samochodowe inwestują w nowe metody projektowania
Sztuka ze wsparciem techniki
ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI
Nie jest jak wiadomo sztuką wyprodukować, ale sprzedać. W przemyśle motoryzacyjnym sztuką jest jednak tak zaprojektować, aby się potem łatwo sprzedawało. Auta muszą się podobać nabywcom, same walory techniczne nie wystarczą. Nie bez przyczyny firmy samochodowe decydują się na duże inwestycje w nowe metody, technologie i organizację procesu konstruowania aut.
Renault przez 5 lat budował "Technocentrum", z 7, 5 tys. stanowisk pracy, 5 tys. komputerów, w tym kilkoma superkomputerami. Daewoo i Fiat zainstalowały już setki stanowisk systemu do projektowania CA-TIA. Ford w W. Brytanii używa nowego systemu informatycznego, który przy projektowaniu silników wykorzystuje to, co najlepsze z klasycznych metod projektowania.
Silna konkurencja w przemyśle samochodowym sprawia, że producenci podejmują niekiedy radykalne decyzje dotyczące stosowanych technik projektowania aut. Pierwsza ze wspomnianych firm, Renault postawiła na centralizację -- zebrała w jednym miejscu projektantów, technologów. W "Technocentrum" bowiem nie tylko projektuje się nowe auta i nie tylko wykonuje ich modele oraz prototypy. Tu także sprawdza się na próbnej linii montażowej technologie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta