Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Sztuka ze wsparciem techniki

10 listopada 1998 | Nauka i Technika | ZZ

TECHNOLOGIE

Firmy samochodowe inwestują w nowe metody projektowania

Sztuka ze wsparciem techniki

ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI

Nie jest jak wiadomo sztuką wyprodukować, ale sprzedać. W przemyśle motoryzacyjnym sztuką jest jednak tak zaprojektować, aby się potem łatwo sprzedawało. Auta muszą się podobać nabywcom, same walory techniczne nie wystarczą. Nie bez przyczyny firmy samochodowe decydują się na duże inwestycje w nowe metody, technologie i organizację procesu konstruowania aut.

Renault przez 5 lat budował "Technocentrum", z 7, 5 tys. stanowisk pracy, 5 tys. komputerów, w tym kilkoma superkomputerami. Daewoo i Fiat zainstalowały już setki stanowisk systemu do projektowania CA-TIA. Ford w W. Brytanii używa nowego systemu informatycznego, który przy projektowaniu silników wykorzystuje to, co najlepsze z klasycznych metod projektowania.

Silna konkurencja w przemyśle samochodowym sprawia, że producenci podejmują niekiedy radykalne decyzje dotyczące stosowanych technik projektowania aut. Pierwsza ze wspomnianych firm, Renault postawiła na centralizację -- zebrała w jednym miejscu projektantów, technologów. W "Technocentrum" bowiem nie tylko projektuje się nowe auta i nie tylko wykonuje ich modele oraz prototypy. Tu także sprawdza się na próbnej linii montażowej technologie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1541

Spis treści
Zamów abonament