Przyszłośćstalowaczy aluminiowa
Samochody z lekkiego metalu -- wojna na argumenty
Przyszłośćstalowaczy aluminiowa
Największy w świecie producent aluminium, Alcoa jest gotów wyłożyć 1 miliard dolarów, a nawet więcej na współpracę z dowolnym producentem aut, który zdecydowałby się na wielkoseryjną produkcję samochodów z tego srebrzystego metalu. Dotychczas w wynikuwspółpracy koncernu Alcoa z Audi powstała konstrukcja i podjęta została produkcja w Niemczech samochodowych ram przestrzennych z aluminium, Audi uruchomiło zaś produkcję modelu A 8, auta z aluminiowym nadwoziem.
Ale nie tylko Alcoa, lecz i inni producenci aluminium liczą, że po roku 2000 użycie aluminium jakopodstawowego materiału w produkcji aut nie będzie ograniczone do jednego czy kilkuluksusowych modeli. Liczą, że średniej klasy i ceny samochody osobowe będą także budowane z aluminium. A w ogóle auto wykonane z takiego materiału stanie się normą, a nie rzadkością.
Obecnie do budowy każdego samochodu wykorzystuje się przeciętnie 65 kgtego lekkiego materiału i jego stopów, z których wykonywane są elementy silników, układu hamulcowego, wiele różnego rodzaju detali. W ocenie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Aluminium ta wielkość --jak napisał Financial Times --wzrośnie do 115 kgna samochód, do roku 2000. W prognozach tych nie uzwględniano jednak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta