Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Euro na kolej wracają wolniej

20 marca 2012 | Ekonomia | Agnieszka Stefańska Artur Osiecki
Drogowcy szybciej konsumują unijne euro
źródło: Rzeczpospolita
Drogowcy szybciej konsumują unijne euro

W tym roku drogowcy wysłali do Brukseli faktury na 5,5 mld zł. Kolejarze tylko na 315 mln zł

Największe inwestycje drogowe i kolejowe są finansowane z tego samego programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko". O ile jednak drogowcy korzystają już w pełni z unijnego wsparcia, to kolej ma z tym duże problemy.

Od  uruchomienia programu kolejarze zawarli 17 umów o dotacje na 7,29 mld zł. To tylko 36 proc. zawartego w programie budżetu dla sektora kolejowego, który wynosi około 20,5 mld zł. W tym samym okresie drogowcy zawarli 61 umów na 41,21 mld zł. To już 88 proc. puli dla sektora drogowego (około 47 mld zł).

– Inni beneficjenci, w tym drogowcy, sięgają po dotacje. Kolejarzom to nie wychodzi. I to mimo braku przeszkód prawnych czy formalnych, by sektor kolejowy, w tym główny ich odbiorca, czyli PKP PLK, z nich korzystał – mówi Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego.

Powolna realizacja

Pozyskanie dotacji to początek. Dotowaną inwestycję trzeba zrealizować i rozliczyć. Z tym kolej też ma problemy. Podczas gdy drogowcy do 6 marca br. wydali 24 mld zł, czyli ponad połowę (51 proc.) pieniędzy, kolejarze...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9187

Wydanie: 9187

Spis treści
Zamów abonament