Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kto odpowiada za bezpieczeństwo gości w pubie

24 kwietnia 2013 | Prawo i praktyka | Michał Kołtuniak

Szkoda wyrządzona w lokalu rozrywkowym przez osobę trzecią nie zawsze obciąża jego właściciela

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą w restauracji, pubie czy dyskotece odpowiada za szkody, które zostaną wyrządzone gościom. O takiej szkodzie można mówić, gdy klient poślizgnie się na posadzce, kelner wyleje na niego gorącą herbatę czy też spadnie na niego żyrandol. Nie ulega wątpliwości, że takie zdarzenia związane są z działalnością gospodarczą. Stąd między szkodą a zdarzeniem istnieje normalny i adekwatny związek przyczynowy.

Może się również zdarzyć, że szkoda klientowi lokalu zostanie wyrządzona przez osoby trzecie. Niewątpliwie osoby, które są jej sprawcami, ponoszą odpowiedzialność cywilną i karną związaną ze swoim zachowaniem. Co w takiej sytuacji z odpowiedzialnością – już wyłącznie cywilną – właściciela lokalu?

Prowadzący pub, dyskotekę czy restaurację odpowiada w całości, jeśli szkoda zostanie wyrządzona przez jego pracowników. Wynika to z art. 120 § 1 kodeksu pracy, zgodnie z którym w przypadku wyrządzenia przez pracownika przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych szkody osobie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 9520

Spis treści
Zamów abonament