Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

A co ma płeć do kina?

18 stycznia 2014 | Kultura | Barbara Hollender
Jane Campion, reżyserka, scenarzystka. Urodziła się  30 kwietnia 1954 roku  w Nowej Zelandii.  Jej filmy to: „Anioł przy moim stole”, „Fortepian” (Złota Palma  w Cannes 1993), „Portret damy”, „Święty dym”, „Tatuaż”, „Jaśniejsza  od gwiazd”.  W tym roku będzie przewodniczącą jury festiwalu w Cannes.
autor zdjęcia: Anne-Christine Poujoulat
źródło: AFP
Jane Campion, reżyserka, scenarzystka. Urodziła się 30 kwietnia 1954 roku w Nowej Zelandii. Jej filmy to: „Anioł przy moim stole”, „Fortepian” (Złota Palma w Cannes 1993), „Portret damy”, „Święty dym”, „Tatuaż”, „Jaśniejsza od gwiazd”. W tym roku będzie przewodniczącą jury festiwalu w Cannes.
Jane Campion Tajemnice laketop  BBC, BEST FILM  2013
źródło: Rzeczpospolita
Jane Campion Tajemnice laketop BBC, BEST FILM 2013

Jane Campion | O serialu „Tajemnice Laketop" i spokoju, przychodzącym z wiekiem, reżyserka opowiada Barbarze Hollender.

To prawda, że chciała pani zostać aktorką?

Jane Campion: Moi rodzice związani byli z teatrem. Dużo czasu spędzili na londyńskiej scenie Old Vic, a po powrocie do Australii założyli własny teatr. Szło im ciężko, ale i ja, i moja siostra połknęłyśmy bakcyla. Żyłyśmy w świecie wyobraźni. Po szkole wracałyśmy do domu, żeby zagłębić się w naszą wyimaginowaną rzeczywistość, gdzie odgrywałyśmy spektakle. Nie wyobrażałam sobie wtedy życia bez aktorstwa. Potem straciłam złudzenia. Niektórzy mówili nawet, że jestem na scenie nie najgorsza, ja jednak wiedziałam swoje – nie miałam talentu.

Dlatego studiowała pani najpierw antropologię, a potem malarstwo?

Tak, i to było dla mnie ważne. Studia w Sydney College wpłynęły na moje spojrzenie na świat i rozumienie sztuki. W Australijskiej Szkole Filmowej, do której później zdałam, niewiele się nauczyłam. Nie spotkałam tam nauczycieli o wielkiej indywidualności. Dopiero robiąc krótkie filmy, odnalazłam stare, artystyczne klimaty z dzieciństwa. Kiedy w 1986 roku dostałam Złotą Palmę dla krótkiego metrażu za film „Peel" – byłam wniebowzięta.

Siedem lat później odbierała pani Złotą Palmę za „Fortepian".

A w 1994 roku jeszcze Oscara za scenariusz tego filmu. I patrzyłam, jak odbierają statuetki Holly Hunter i Anna Paquin. Ale tamten czas...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9741

Wydanie: 9741

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament