Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kiedy słowo „gratis” może wprowadzać klientów w błąd

02 września 2014 | Prawo i praktyka | Michał Kołtuniak

PRAKTYKI RYNKOWE | Należy wystrzegać się sytuacji, w których reklama zachęca do zakupu jakiegoś towaru, obiecując, 
że w zamian klient otrzyma drugi za darmo, gdy tak naprawdę otrzymuje on tylko zniżkę na kolejne zakupy.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał firmę Vision Express za to, że wprowadzała w błąd konsumentów. Takie przynajmniej jest stanowisko urzędu, ale decyzja ta nie jest jeszcze prawomocna, gdyż przedsiębiorca skorzystał z przysługującego mu prawa i odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Na czym, zdaniem urzędu antymonopolowego, polegało przewinienie firmy? Przeprowadziła ona kampanię reklamową oferty „3 w 1". W jej trakcie posługiwała się m.in. następującym hasłem: „A teraz, kupując okulary, dostajesz gratis jeszcze dwie pary". Zdaniem urzędu, przeciętny konsument po obejrzeniu reklamy mógł pomyśleć, że kupując jedną parę okularów korekcyjnych, dwie kolejne otrzyma gratis. W rzeczywistości klient otrzymywał jedynie zniżkę na kolejne okulary, a jej wysokość uzależniona była od wartości zakupionej pary.

Warto zauważyć, że zacytowane zdanie ma charakter informacyjny i w związku z tym musi podlegać weryfikacji w odniesieniu do obiektywnych kryteriów, określonych w regulaminie sprzedaży dotyczącym omawianej promocji. Tymczasem, zgodnie z każdą z wersji regulaminu promocji, było inaczej. Po pierwsze, w większości przypadków klient nie otrzymywał drugiej i trzeciej pary okularów gratis, a jedynie kupony ze zniżką na owe okulary. Otrzymanie zniżki na trzecią parę okularów zależne było od zakupu drugiej pary. W konsekwencji,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9930

Wydanie: 9930

Spis treści

Administracja

Zamów abonament