Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Za dużo ryzyk przy budowie nowych dróg

29 września 2015 | Ekonomia
Uczestnicy debaty mówili, że chcąc ocenić technologię, jaka ma być stosowana do budowy dróg, trzeba się zachować w sposób racjonalno-inżynierski: usiąść i porównać koszty
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Uczestnicy debaty mówili, że chcąc ocenić technologię, jaka ma być stosowana do budowy dróg, trzeba się zachować w sposób racjonalno-inżynierski: usiąść i porównać koszty
Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa: Sprawdzianem, czy relacje z GDDKiA rzeczywiście się poprawiają, będzie dopiero realizacja kontraktów
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa: Sprawdzianem, czy relacje z GDDKiA rzeczywiście się poprawiają, będzie dopiero realizacja kontraktów
Andrzej Adamczyk, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury: W nowym programie budowy dróg powinniśmy wspierać polskie firmy budowlane i drogowe, podobnie jak robią to inne państwa europejskie
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Andrzej Adamczyk, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury: W nowym programie budowy dróg powinniśmy wspierać polskie firmy budowlane i drogowe, podobnie jak robią to inne państwa europejskie
Piotr Jaskuła, kierownik Zespołu Budowy Dróg na Politechnice Gdańskiej: Należy szerzej wykorzystywać formułę „zaprojektuj, buduj  i utrzymaj”, bo to sprzyja dobrej jakości wykonania. Jeśli firma popełni błędy, to poniesie tego koszty
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Piotr Jaskuła, kierownik Zespołu Budowy Dróg na Politechnice Gdańskiej: Należy szerzej wykorzystywać formułę „zaprojektuj, buduj i utrzymaj”, bo to sprzyja dobrej jakości wykonania. Jeśli firma popełni błędy, to poniesie tego koszty
Karol Kowalski, Politechnika Warszawska, ABAKK sp. z o.o.: Ważne powinno być to, jakie mamy doświadczenia, myśl techniczną, jakie prowadzimy badania  dla rozwoju nowych technologii
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Karol Kowalski, Politechnika Warszawska, ABAKK sp. z o.o.: Ważne powinno być to, jakie mamy doświadczenia, myśl techniczną, jakie prowadzimy badania dla rozwoju nowych technologii
Zbigniew Krupa, pełnomocnik zarządu Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych: W argumentacji GDDKiA dotyczącej wyboru technologii niepokojąca jest próba udowodnienia tezy, że beton jest lepszy. To droga na skróty
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Zbigniew Krupa, pełnomocnik zarządu Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych: W argumentacji GDDKiA dotyczącej wyboru technologii niepokojąca jest próba udowodnienia tezy, że beton jest lepszy. To droga na skróty
Marcin Nowacki, wicedyrektor w Departamencie Realizacji Inwestycji GDDKiA: Wypracowaliśmy już takie rozwiązania,  jak waloryzacja, zaliczkowanie, płatności za materiały, możliwość wyodrębnienia części robót
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Marcin Nowacki, wicedyrektor w Departamencie Realizacji Inwestycji GDDKiA: Wypracowaliśmy już takie rozwiązania, jak waloryzacja, zaliczkowanie, płatności za materiały, możliwość wyodrębnienia części robót
Andrzej Wyszyński, prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych: Nawierzchnie bitumiczne wytrzymują okresy porównywalne  z nawierzchniami betonowymi – standardowe 30 lat bez większego problemu
autor zdjęcia: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Andrzej Wyszyński, prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych: Nawierzchnie bitumiczne wytrzymują okresy porównywalne z nawierzchniami betonowymi – standardowe 30 lat bez większego problemu

INfrastruktura | Niskie ceny, kumulacja robót i dużo budów z betonem mogą wpędzić branżę drogową w kolejny kryzys.

Adam woźniak

Nowy program budowy dróg ma pozwolić Polsce zbliżyć się do standardów drogowych zachodniej części Europy. Ale w czasie jego realizacji może się pojawić wiele trudnych do rozwiązania problemów. Dyskutowano o tym na debacie „Szanse i wyzwania branży drogowej w Polsce w perspektywie 2014–2023" zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą".

W tym miesiącu rząd zatwierdził nowy „Program budowy dróg krajowych na lata 2014–2023". W nowej perspektywie przybędzie 3,9 tys. km dróg szybkiego ruchu i 57 obwodnic. Obecnie sieć szybkich tras liczy ok. 3040 km. Po realizacji zaplanowanych inwestycji powiększy się do prawie 7 tys. km.

– Ta sieć pod względem funkcjonalnym będzie porównywalna z krajami Europy Zachodniej – stwierdził Marcin Nowacki, z-ca dyrektora w departamencie realizacji inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Na drogi przeznaczono 107 mld zł.

Krytycznie do programu odniósł się poseł PiS Andrzej Adamczyk, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. Jego zdaniem, o ile wcześniejszy program jeszcze z roku 2007 zakładał stworzenie funkcjonalnego rusztu komunikacyjnego, o tyle w obecnym widać głównie chęć realizacji celów politycznych. W dodatku obecna wersja programu odbiega od tej z grudnia 2014 roku, poddanej konsultacjom. – Obawiam się, że twórcy PBDK się pogubili. Ten...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10256

Wydanie: 10256

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament