Kto nami rządzi

14 stycznia 2017 | Plus Minus | Magdalena Kawalec-Segond
źródło: 123RF

Co tam jeden „Obcy", który na pokładzie „Nostromo" wykluwa się z brzucha kosmonauty! W przewodzie pokarmowym każdego z nas mieszka sto bilionów (czyli 10 do potęgi 14) mikroorganizmów. To dziesięciokrotnie więcej komórek, niż ma cały ludzki organizm – i wywierają nań większy, niż sądziliśmy, wpływ.

Badanie ludzkiego genomu, czyli sekwencjonowanie wszystkich genów obecnych w komórkach naszego organizmu, rozpoczęło się w latach 80. minionego wieku, a zakończyło z fanfarami w roku 2001. Wówczas to zakończono badania prowadzone pod kierunkiem słynnego biotechnologa Craiga Ventera, których wyniki opublikowano w najważniejszych czasopismach naukowych świata, od „Nature" po „Science".

Nie obyło się co prawda bez pewnego skandalu, gdy okazało się, że Venter ponaddwukrotnie przeszacował liczbę ludzkich genów i poddał sekwencjonowaniu głównie swój własny genom. Ostateczną, w pełni poprawną wersję ludzkiego genomu, opartą na danych na temat DNA wielu ludzi o różnym podłożu etnicznym, opublikowano w „PLOS Biology" w roku 2007. Dziś ambicje badaczy sięgają znacznie dalej: interesuje ich genom wspomnianych stu bilionów mikroorganizmów kolonizujących nasz żołądek i jelita. I w samym 2014 roku projekt ten pochłonął ponad milion dolarów.

Nie chodzi przy tym o pustą ciekawość: wydaje się już praktycznie pewne, że istnieje oś „bakterie w jelitach – mózg w głowie", przy czym stroną dominującą okazują się... bakterie. My bowiem nie mamy na razie żadnego sposobu, by je kontrolować – poza, być może okazjonalnym, urządzeniem nalotu dywanowego przy użyciu antybiotyków. W drugą stronę – oddziaływania istnieją i...