Coraz więcej firm dostrzega potencjał rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości
innowacje | Technologie AR i VR, które dotąd kojarzone były głównie z rozrywką, coraz częściej stosowane będą w biznesie. Już postawiły na nie branże medyczna, nieruchomości, logistyczna czy turystyczna. A to dopiero początek rewolucji. michał duszczyk
Do 2021 r. gogle wykorzystywane przez technologie rozszerzonej (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR) znajdą od 81 do blisko 100 mln nabywców – prognozują IDC i CCS Insight. Popyt na te urządzenia ma rosnąć w tym czasie średnio o 56 proc. rocznie. Eksperci nie mają wątpliwości, że rynek AR i VR ma przed sobą świetlaną przyszłość. Analitycy firmy Gartner mówią wprost: to kluczowe technologie najbliższych lat. I wymieniają je obok sztucznej inteligencji czy internetu rzeczy.
Gigantyczny potencjał
Dziś bardziej zaawansowane są prace nad wirtualną rzeczywistością. Masowo po tę technologię sięgają producenci gier wideo, a napędu temu segmentowi dają Facebook, HTC czy Sony, których gogle Oculus, Vive i PS VR coraz częściej trafiają pod strzechy. Obecnie barierą wciąż mogą być jeszcze ceny takich urządzeń, ale – jak twierdzi George Jijiashvili, analityk CCS Insight – producenci zaczynają je obniżać, co niedługo sprawi, że VR stanie się powszechnie używany. I to nie tylko na rynku konsumenckim, ale także w biznesie.
– Już teraz VR jest prężnie wykorzystywany w branży rozrywkowej i edukacyjnej, a ze względu na szybki wzrost możemy się spodziewać, że już w niedługim czasie ta technologia wkroczy również do innych branż – mówi Rafał Suchożebrski, dyrektor sprzedaży w firmie technologicznej Onex...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta