Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Bez podpisu elektronicznego nie da rady funkcjonować

27 kwietnia 2018 | Biznes i finanse | Michał Wojciechowski Magdalena Mila

Zmiany przepisów o Krajowym Rejestrze Sądowym mają usprawnić i rozwinąć elektroniczny obieg dokumentów dotyczących podmiotów wpisanych do Rejestru. Z jednej strony oznaczają sporo ułatwień, z drugiej nakładają na przedsiębiorców nowe obowiązki. W myśl nowych zasad niezbędne będzie np.: posiadanie podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego ePUAP, czy też podawanie danych adresowych osób reprezentujących podmiot. Sądy otrzymały uprawnienia, pozwalające na likwidację podmiotów nieposiadających osób uprawnionych do reprezentacji.

Sprawozdanie finansowe drogą elektroniczną

Od 15 marca obowiązkowe jest składanie drogą elektroniczną dokumentów określonych w art. 69 ustawy o rachunkowości. Dokumenty te można składać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnionego w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) na portalu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obowiązkowi temu podlegają zatem m.in. dokumenty takie jak:

1) roczne sprawozdanie finansowe, a także sprawozdanie z jego badania,

2) odpis uchwały bądź postanowienia o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty,

3) sprawozdanie z działalności,

4) sprawozdania skonsolidowane.

Zgłoszenie trzeba opatrzyć albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym przez profil zaufany ePUAP. Podpis ten będzie musiał być złożony przez co najmniej jedną osobę fizyczną, która ujawniona jest w KRS z numerem PESEL jako członek organu uprawnionego do reprezentacji (najczęściej zarządu), syndyk, likwidator albo wspólnik uprawniony do reprezentowania spółki osobowej.

W okresie przejściowym, tj. od 15 marca do 1 października 2018 r. do zgłoszenia można dołączyć elektroniczne kopie (skany) dokumentów podpisanych elektronicznie. Po tym okresie również sprawozdania finansowe i sprawozdania z działalności będą musiały być sporządzane w postaci elektronicznej, według...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11038

Wydanie: 11038

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament